środa, 25 maja 2016

Grahamki orkiszowe z cebulą na żytnim zakwasie

Tak naprawdę to nie są grahamki, a na pewno nie takie klasyczne. Z grahamek pozostała w moim przepisie mąka graham, reszta to moje pomysły. Jeśli chodzi o bardziej tradycyjne grahamki, to pisałam o nich już wcześniej: proste grahamki na drożdżach i grahamki na zaczynie drożdżowym. I te, i te w wersji orkiszowej. 

A ponieważ bardzo lubimy bułki z dodatkiem cebuli, takie jak np. w tym przepisie, to upiekłam grahamki, w których i w środku, i na wierzchu była cebula. Jeszcze na ciepło bułki zaczęły znikać. Były przepyszne. Najlepsze same, nie potrzebowały już żadnych dodatków.




Grahamki orkiszowe z cebulą na żytnim zakwasie

Zaczyn:
30 g zakwasu żytniego
60 g mąki żytniej razowej
60 g wody

Składniki wymieszać i zostawić na noc pod przykryciem.

Ciasto właściwe:
150 g zaczynu
500 g mąki orkiszowej graham (typ 1850)
ok. 350 g wody
10 g soli
14 g oliwy z oliwek
2 cebule

Wszystkie składniki z wyjątkiem cebuli wymieszać i wyrabiać kilka minut robotem. Dodać jedną cebulę pokrojoną w kostkę, wymieszać. Zostawić na 2 godziny do wstępnej fermentacji, w tym czasie raz (po godzinie) rozciągać i składać ciasto.

Uformować bułeczki - u mnie z tej ilości wyszło 8 dużych bułek, które potem zajęły całą blachę. Ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Drugą cebulę pokroić w plastry. Na wierzch każdej bułki ułożyć plaster cebuli (albo dwa, jeśli plastry nie są duże) i delikatnie docisnąć. Posmarować wierzch oliwą wymieszaną z dowolnymi przyprawami - u mnie kminek, który o dziwo nikomu nie przeszkadzał, a jeszcze do niedawna skrupulatnie wydłubywano z chlebów każde ziarenko, w związku z czym używałam tylko kminku mielonego:-). 

Bułki zostawić do wyrośnięcia, moje rosły półtorej godziny. Wyrośnięte wstawić do piekarnika nagrzanego do 220 st. C, po kilku minutach obniżyć temperaturę do 190 st. C. W sumie piec 20-25 minut. Cebula powinna porządnie się zrumienić. 

Smacznego!




2 komentarze:

  1. Ładne! I tez lubię pieczywo z cebulą. Taki plaster na wierchu prezentuje się pięknie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, cebula smacznie komponuje się z pieczywem. Dzięki!

      Usuń