środa, 6 kwietnia 2016

Chleb litewski "Pałanga"

Chleb litewski już prezentowałam (tu i tu), dziś natomiast chleb nieco inny od tego, który jako litewski dotąd znałam.  Chleb Pałanga - jego nazwa pochodzi od znanej uzdrowiskowej miejscowości na Litwie - jest trochę jaśniejszy, z długo fermentującą zaparką. Ale oczywiście również na zakwasie, z kminkiem. Bardzo aromatyczny i wyrazisty w smaku. I mimo że żytni, to uformowany w bochenek, kilka takich chlebów też już pokazywałam. Bardzo nam smakował i na pewno będę do niego wracać.  




Chleb litewski "Pałanga"

z przepisu Siergieja z moimi zmianami

proporcje na 1 duży bochenek lub 2 małe 


Zaparka 

290 g mąki żytniej razowej typ 2000
10 g białego słodu żytniego
2 g mielonego kminku
400 g wody o temperaturze 60-70 st. C
Mąkę, słód i kminek zalać gorącą wodą i zostawić na 3 godziny, utrzymując temperaturę 63-65 st. C. Zaparka po 3 godzinach stanie się nieco rzadsza.

Zakwaszona zaparka 

cała zaparka (700 g)
100 g zakwasu (gęstego)
Po ostudzeniu zaparki, wymieszać ją z zakwasem i zostawić w cieple (30-40 st. C) na 9-12 godzin.

Zaczyn drożdżowy

150 g mąki żytniej jasnej typ 720
5 g świeżych drożdży
150 g ciepłej wody (ok. 40 st. C)
Składniki wymieszać i zostawić na 2 godziny w temperaturze ok. 30 st. C.

Gotowe ciasto 

390 g mąki żytniej jasnej typ 720
100 g mąki pszennej chlebowej (lub jak u mnie orkiszowej jasnej typ 700)
8 g soli
20 g cukru (ja dodałam 1 łyżkę miodu)
cały zaczyn drożdżowy (305 g)
cała zakwaszona zaparka (800 g)
ewentualnie 10-40 g wody w razie potrzeby (ja nie musiałam już dodawać wody)

Wszystkie składniki wymieszać, ciasto powinno być gęste, ale nie sztywne. Zostawić do wstępnej fermentacji na 1,5 godziny w temperaturze 28-32 st. C.

Ciasto lekko przemieszać. Mokrymi rękami uformować bochenek (lub bochenki), często mocząc dłonie. Zostawić na godzinę lub trochę więcej do wyrośnięcia. w temperaturze 28-30 st. C. Piec w temperaturze 230 st. C przez 30-40 minut. Po wyjęciu z piekarnika spryskać wodą.






4 komentarze:

  1. Ło matko, to wyższa szkoła jazdy. Trzeba utrzymywać temperaturę zaparki jak przy serze. I skąd się bierze ten biały słód?
    A kminek uwielbiam. Mój szwagier znając moje updoba do kminku zapytał kiedyś, czy mi posypać lody:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eee tam... wstawiasz do piekarnika i siedzi sobie w odpowiedniej temperaturze:-). A słód biały przez internet. A kminek też uwielbiam!

      Usuń
  2. Mieszkam na Litwie i ten chleb jest moim ulubiony od samego dzieciństwa <3 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem tego prawdziwego litewskiego, na pewno doskonały!

      Usuń