poniedziałek, 4 stycznia 2016

Kozi serek bez podpuszczki jak Queso Blanco

Serki z mocno podgrzewanego mleka robię zwykle z mleka krowiego, pokazywałam tu już panir, queso blanco i chennę. Na podstawie przepisu na queso blanco zrobiłam kozi serek. Wyszedł bardzo smaczny, można go również dowolnie modyfikować, dodając przyprawy.




Kozi serek bez podpuszczki jak Queso Blanco

4 l świeżego koziego mleka
1/4 szklanki octu winnego (lub soku cytrynowego)

Mleko podgrzać do temperatury 90-93 st. C. Powoli, mieszając, wlewać ocet winny, aż skrzep zacznie się oddzielać od serwatki. Być może wystarczy mniej niż ćwierć szklanki octu, a może trochę więcej, trzeba obserwować mleko.

Powstały skrzep wylać na durszlak wyłożony tetrą (lub muślinem) i na tym etapie można posypać solą, co ułatwia odsączanie skrzepu.

Zawinąć rogi tetry (muślinu) i zawiązać końce. Powstałe zawiniątko zawiesić do odcieknięcia na kilka godzin. Od tego, ile czasu odcieka ser, zależy jego późniejsza konsystencja, a więc jeśli zostawimy go na dłużej, będzie bardziej zwarty i suchy, natomiast jeśli odcieka krócej - miękki. 

Mój odciekał niecałą godzinę, dzięki czemu uzyskałam konsystencję twarożku. Wcześniej, tzn. jeszcze na durszlaku, wymieszałam go ze sproszkowanymi suszonymi pomidorami (domowymi).

Przechowywać w lodówce pod przykryciem do 2 tygodni.

4 komentarze:

  1. Elu-wszystkiego najlepszego w Nowym Roku :) ...a ja dziś myślałam, skąd tu wziąć kozie mleko. Właśnie zrobiłam twarożek ale z mleka krowiego. Elu-mleko kupujesz w sklepie czy od kogoś prywatnie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, dziękuję i też życzę Ci wszystkiego dobrego. A kozie mleko kupuję u pani, która hoduje kózki. Mleko jest niepasteryzowane, takie prosto od kozy:-). Ale ze sklepu też nadaje się na ser - wtedy pasteryzowane, byle nie UHT.

      Usuń
  2. Jeżeli jest możliwość to można taki serek sobie uwędzić ,ale wówczas proponuję bez dodatku przypraw (tylko przed wędzeniem leciutko oprószyć solą ),dla mnie pycha.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to następny na pewno będzie w wersji wędzonej. Dzięki, super pomysł!

      Usuń