poniedziałek, 21 grudnia 2015

Chleb świąteczny z bakaliami, na zakwasie i kwasie chlebowym

Chleb bardzo dobry na Święta i nie tylko. Upiekłam go co prawda teraz, jeszcze przed Świętami, ale za dwa dni zamierzam go upiec ponownie, wtedy zrobię go w wersji razowej.

Wczoraj smakował nam wyjątkowo, gdyż akurat ubieraliśmy choinkę i ozdabialiśmy okna lampkami. Całorodzinnie, więc od razu zrobiło się bardziej świątecznie. A pojedyncze gałązki choinkowe trafiły do wazonów i zostały udekorowane zgodnie z inwencją twórczą dzieci.




Chleb świąteczny z bakaliami, na zakwasie i kwasie chlebowym

przepis Liski z moimi zmianami

proporcje na 1 bochenek w keksówce o pojemności 1 kg

Zaczyn:
70 g zakwasu żytniego
150 ml wody
120 g mąki żytniej razowej
Składniki wymieszać, zostawić pod przykryciem na 12 godzin.

Ciasto właściwe:
cały zaczyn
380 g mąki orkiszowej jasnej (ewentualnie pszennej chlebowej)
30 g melasy trzcinowej
250 g kwasu chlebowego - najlepiej domowego, a jeśli sklepowy, to przynajmniej powinien być w miarę prawdziwy
15 g świeżych drożdży - ja jak zwykle pomijam drożdże, mocny zakwas spokojnie daje radę
100 g orzechów włoskich uprażonych na suchej patelni i posiekanych
100 g suszonej żurawiny
60 g suszonych wędzonych śliwek, pokrojonych w cienkie paseczki (ja dodałam tylko kilka śliwek, gdyż dziewczyny ich nie lubią, ale uważam, że śliwki pasują tu idealnie, dla mnie mogłoby to być nawet 100 g i więcej)
2 łyżeczki kminku
1,5 łyżeczki soli morskiej

Dodatkowo: otręby żytnie i olej roślinny do posmarowania foremki, jajko roztrzepane z łyżką wody do posmarowania wierzchu chleba (u mnie tylko woda), 2 łyżeczki maku do posypania wierzchu

Wszystkie składniki oprócz bakalii wyrobić kilka minut robotem. Ciasto będzie dosyć luźne. Wmieszać bakalie.

Formę posmarować olejem roślinnym, wysypać otrębami żytnimi. Przełożyć do niej ciasto. Wygładzić wierzch.

Przykryć ściereczką i odstawić do wyrastania, aż ciasto wypełni całą blaszkę - u mnie ok. 2 godzin. Wyrośnięty chleb posmarować jajkiem lub tak jak ja tylko spryskać wodą i posypać makiem, odstawić jeszcze na 10-15 min, a w tym czasie rozgrzać piekarnik do 210 st C.

Wstawić chleb, spryskać ścianki piekarnika wodą. Piec ok. 35-45 minut. Upieczony chleb wyjąć z formy, ostudzić na kratce. Zawinąć w ściereczkę. 

Baaardzo dobry! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz