wtorek, 19 maja 2015

Orkiszowy chleb z kaszą gryczaną w Majowej Piekarni

Tym razem w Majowej Piekarni Amber pieczemy chleb, który już piekłam wcześniej, ale który jest na tyle smaczny, że można go piec i częściej. Aby było inaczej, dodałam do niego orzechy włoskie, które sprawiły, że chleb nabrał jeszcze większej głębi smaku, jeśli mogę tak patetycznie określić jego walory. Dość ciężki, razowy, bardzo orkiszowy, zdrowy, ciekawy, nietrudny do zrobienia. Jedynie kroi się może nie tak idealnie równiutko, bo zawiera kaszę, ale kanapki spokojnie można zrobić.


Orkiszowy chleb z kaszą gryczaną


Zaczyn:

2 łyżki zakwasu żytniego
210 g wody
165 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)

Wymieszać, przykryć szczelnie, zostawić w temperaturze pokojowej na 12-24 godziny.

Ciasto właściwe:

1/2 szklanki kaszy gryczanej - po ugotowaniu 1 pełna szklanka kaszy
cały zaczyn
160 g letniej wody
1/4 łyżeczki drożdży instant - pominęłam
2 łyżeczki soli morskiej
2 łyżeczki płynnego miodu
300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)
i dodatkowo: duża garść orzechów włoskich

Do wody dodać zaczyn, wymieszać, dodać resztę składników, miksować na średnich obrotach ok. 1-2 minuty.

Przełożyć do foremki wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami (ja wysypałam ziarnami słonecznika), odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto ma wypełnić foremkę do brzegów. Wyrośnięty chleb posmarować olejem roślinnym. Piec 15 minut w 220 st. C, 45 minut w 190 st. C. Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostudzeniu.



Chleb orkiszowy z kaszą gryczaną na blogach:

Akacjowy blog
Bajkorada
Codziennik kuchenny
Fabryka kulinarnych inspiracji
Grahamka, weka i kajzerka
Jagodziana Coffee
Konwalie w kuchni
Kulinarne przygody Gatity
Kuchennymi drzwiami
Leśny zakątek
Nieład malutki
Ogrody Babilonu
Polska zupa
Smak mojego domu
Stare gary
Ugotujmy to
W poszukiwaniu slow life
Zacisze kuchenne

Chleb dołączam do majowej listy "Na zakwasie i na drożdżach" prowadzonej w tym miesiącu przez Fabrykę Kulinarnych Inspiracji

i do akcji "Kipi kasza":
zBLOGowani.pl

24 komentarze:

  1. Elu,
    ten chleb jest przepyszny!
    Ja kroiłam go na drugi dzień po upieczeniu i kroił się bez problemu.
    Dziekuję Ci za świetny majowy wybór!
    Podziwiam Twój piękny bochen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ogromnie się cieszę, że chleb Ci smakował. Nam też bardzo się podoba. Bardzo dziękuję za Majową Piekarnię, w której mogłam tak aktywnie uczestniczyć:-). Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Elu, super chleb wybrałaś do naszej piekarni:-) Bardzo nam smakował:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzena, bardzo się cieszę, że chleb Wam smakował. Dziękuję!

      Usuń
  3. Chlebek pyszny i wart pieczenia :) Dziękuję za wspólne wypikenie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, ja też dziękuję i pozdrawiam!

      Usuń
  4. Oooo... z orzechami to dopiero musiał smakować!
    To pierwszy chleb w pełni z mąki orkiszowej 2000, który mi smakował.
    Elu, pyszny wybór, dziękuję.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Orzechy wyjątkowo nam do niego pasowały. Cieszę się, że mąka orkiszowa tu się sprawdziła i że chleb smakował. Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Elu mój kroi się super:). Dziękuję za ten przepis, będzie często u nas gościł bo dzieciaki sie w nim zakochały:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, cieszę się bardzo, że i dzieciom chleb smakował. Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Dziękuję za ten przepis, bo jest świetny. Już na zdjęciu wypatrzyłam, że dodałaś orzechy włoskie, myślę, że świetnie tu pasują. Chlebek śliczny. Miło było razem piec :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, orzechy bardzo pasują, nawet nie spodziewałam się, że aż tak. Dziękuję Agnieszko i pozdrawiam

      Usuń
  7. Pięknie wygląda ten chleb! Uwielbiam grubą, przypieczoną skórkę. Formę ceramiczną, glazurowaną smaruję masłem i posypuję otrębami. Zawsze mam pewność, że otręby dobrze przylgną a chleb nie przypali się. U Ciebie widzę ciekawy kształt foremki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli piekę chleb w formie, to najczęściej posypuję ją słonecznikiem, tak najbardziej nam smakuje. Tutaj posmarowałam ją tylko olejem. A różnokształtnych foremek teraz faktycznie dostatek...

      Usuń
  8. Świetny wybór! Dziękuję za majowe wspólne chwile!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kamila! Miło było razem piec, pozdrawiam

      Usuń
  9. Elu-dziękuję za wybór tego chleba, wspaniały wypiek :) będziemy go powtarzać :) pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Wam smakował! pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  10. Świetny chleb zaproponowałaś do pieczenia przez nas. Łatwy i smaczny, pewnie bedzie pieczone wkrótce znów :)
    Dzięki za wspólne pieczenie i pozdrawiam serdecznie
    M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marcin, bardzo dziękuję. Tak, ten chleb też nie jeden raz już piekłam - smaczny, zdrowy, łatwy - czego chcieć więcej?:-). Pozdrawiam

      Usuń
  11. Mam ten chleb w planach do pieczenia , na piekarnie się nie wyrobiłam , ale wkrótce go chyba dam radę upiec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alu, to upiecz jak najszybciej - jest doskonały.

      Usuń
  12. Elu, dziękuję za tę Twoją propozycję. Chleb bardzo nam posmakował, no i niewiele z nim pracy ;)
    Orzechy rzeczywiście musiały dodać szlachetności :))
    Przesyłam uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że chleb Wam smakował i faktycznie niewiele pracy kosztuje. Orzechy pasują - polecam i tę wersję:-). Pozdrawiam

      Usuń