piątek, 13 marca 2015

Żytnio-orkiszowy chleb z kaszą gryczaną

To jeden z chlebów, które ostatnio piekłam. Wart uwiecznienia, bo doskonały. A chleb doskonały to chleb smaczny i zdrowy. Po prostu. 

Przepis z bloga Trufli, udało mi się nawet upiec ten chleb całkowicie zgodnie z przepisem, co się rzadko zdarza, gdyż mam zwykle mnóstwo "genialnych" i nieco mniej "genialnych" pomysłów. Jedynie podwoiłam ilości składników. I nie dodałam drożdży - jeśli mamy mocny zakwas, można je spokojnie pominąć.



Żytnio-orkiszowy chleb z kaszą gryczaną


Zaczyn:

2 łyżki zakwasu żytniego
210 g wody
165 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)

Wymieszać, przykryć szczelnie, zostawić w temperaturze pokojowej na 12-24 godziny.

Ciasto właściwe:

1/2 szklanki kaszy gryczanej - po ugotowaniu 1 pełna szklanka kaszy
cały zaczyn
160 g letniej wody
1/4 łyżeczki drożdży instant - pominęłam
2 łyżeczki soli morskiej
2 łyżeczki płynnego miodu
300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000)

Do wody dodać zaczyn, wymieszać, dodać resztę składników, miksować na średnich obrotach ok. 1-2 minuty.

Przełożyć do foremki wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami (ja wysypałam ziarnami słonecznika), odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Ciasto ma wypełnić foremkę do brzegów. Wyrośnięty chleb posmarować olejem roślinnym. Piec 15 minut w 220 st. C, 45 minut w 190 st. C. Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostudzeniu.

Chleb jest niesamowicie aromatyczny, pachnie i smakuje bardzo gryczanie. 







Chleb dołączam do marcowej listy "Na zakwasie i na drożdżach" prowadzonej w tym miesiącu przez "Akacjowy Blog".
 

8 komentarzy:

  1. Uwielbiam Twoje przepisy! A blog to skarbnica wiedzy:) pozdrawiam, Magda:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pysznie wygląda, palce lizać, lubię kaszę gryczaną, to pewnie i chleb by mi smakował :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz kaszę, to na pewno by Ci smakował, aromat i smak gryczany jest wyraźnie wyczuwalny. A w chlebie jakoś wyjątkowo to pasuje:-)

      Usuń
  3. Uwielbiam kaszę gryczaną i dla mnie to wspaniała propozycja :) Dziękuję za dodanie do marcowej listy, pozdrawiam M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:-) Chleb jest bardzo gryczany i bardzo smaczny.

      Usuń