czwartek, 19 marca 2015

Czy w czasie deszczu dzieci się nudzą?

Piosenka głosi, że tak. Nie wiem, co mówią statystyki, tak się tylko zastanawiam. Bo gdy pogoda za oknem nie nastraja do wyjścia na dwór, zewsząd słyszę, że króluje telewizja, komputer, tablety lub inne urządzenia umożliwiające zagłębienie się w coraz to głupsze gry. A rodzic cieszy się, ponieważ zyskuje chwile bezcennego spokoju... Zauważyłam, że kiedy moje dziewczyny oglądają film, sama odczuwam tę ulgę. Ale nie chcę wpaść w pułapkę tego wygodnego sposobu na spokój i robię wszystko, aby jednak spędzały czas inaczej.

Po jakimś czasie stwierdziłam, że nie muszę w tym kierunku wiele robić. Nie zakazuję, lecz pokazuję, ile innych ciekawych rzeczy można wymyślić. I... one wcale nie chcą grać czy oglądać telewizji. Szkoda im na to czasu. Sportem tak zaraziłam moje dziewczyny, że uprawiają go wyczynowo. A tylko chcieliśmy nauczyć dzieci pływać, abyśmy mogli wszyscy pójść na basen popływać... Bawimy się w ogrodników w naszym ogródku i dziewczyny połknęły bakcyla chyba bardziej ode mnie. Czytają książki (tzn. trzy czytają, Czwarta niedługo zacznie), choć kiedyś martwiłam się, że książek czytać nie chcą. Ale systematyczne i cierpliwe podsuwanie przeróżnej literatury poskutkowało, znalazły książki takie, jakie lubią czytać. Wszystkie uwielbiają spędzać czas w kuchni i samodzielnie zgłębiać nowe przepisy. Dużo jest rzeczy, które moje dziewczyny robią i na pewno dużo jest takich, które jeszcze mogą robić. O zainteresowaniach i zajęciach dodatkowych pisałam już TU, dalej się pod tym podpisuję. Każde dziecko ma w sobie mnóstwo talentów i pasji, a my jako rodzice mamy szansę je odkryć, pokazując różne możliwości.

Bajki, filmy - owszem, czemu nie, ale wymyśliliśmy coś takiego, że aby coś obejrzeć (i tak tylko w weekend), trzeba... pobiegać. Dziewczyny naprawdę biegają i tym razem to one mnie zaraziły bieganiem, co wyjdzie mi tylko na dobre. Młodsze biegają mniej, starsze więcej. Potem zmęczone i zadowolone zasiadają przed komputerem, włączają film i oglądają. A bieganie bardzo lubią:-). Komputer sprawdza się jako narzędzie - Pierwsza przyniosła mi ostatnio samodzielnie wykonaną prezentację, często pisze różne opowiadanka itp. Czasami dziewczyny lubią sprawdzić, co tam słychać w internecie, ćwiczą to, czego uczą się w szkole na zajęciach komputerowych.

W czasie deszczu moje dzieci się nie nudzą. A jeśli się nudzą, to za chwilę coś wymyślą i nie będą się nudzić.

2 komentarze: