poniedziałek, 2 lutego 2015

Chleb bałtycki

Chleb bałtycki w wersji rosyjskiej podobny jest nieco do naszego polskiego sitkowego, choć w przepisie, z którego korzystałam, poszczególne fazy mają inny czas przygotowania i co najważniejsze do chleba bałtyckiego dodaje się trochę mąki pszennej (u mnie zamienionej na orkiszową), natomiast chleb sitkowy składa się w całości z mąki żytniej. Ale dość porównań. Ten chleb po prostu trzeba upiec:-).


Chleb bałtycki



Zaczyn 1.

8 g dojrzałego zakwasu (hydracja 100%) na mące żytniej typ 1400 - ja mam zakwas na mące żytniej typ 2000 i takiego użyłam
38 g mąki żytniej typ 1400
25 g wody

Składniki wymieszać zostawić na 10-12 godzin w temperaturze pokojowej.

Zaczyn 2.

cały zaczyn 1.
84 g mąki żytniej typ 1400
59 g wody

Składniki wymieszać, zostawić w temperaturze 26-28 st. C na 3-4 godziny.

Ciasto właściwe:

cały zaczyn 2.
275 g mąki żytniej typ 1400
100 g mąki pszennej chlebowej - zastąpiłam ją orkiszową typ 700
9 g soli
330-340 g wody - wariant dla chleba w formie, ale można również upiec chleb bez formy i wówczas należy dodać mniej wody - ok. 310-320 g
opcjonalnie odrobina drożdży instant (na koniuszek noża) - nie dodałam
opcjonalnie 5 g mielonego kminku - a jakże, dodałam:-)

Wszystkie składniki wymieszać, przełożyć do formy wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami, zostawić do wyrośnięcia na 60-90 minut - u mnie chleb rósł nawet nieco ponad 90 minut. 

Piec bez pary w piekarniku nagrzanym do 250 st. C przez 15 minut, po czym zmniejszyć temperaturę do 170 st. C i dopiekać jeszcze ok. 45 minut.

Przepis jest na 1 bochenek, ja potroiłam ilości składników i upiekłam 3 bochenki. I będę do tego chleba jeszcze wiele razy wracać.

 



14 komentarzy:

  1. To mój ulubiony chleb - najczęściej piekę właśnie taki. W zależności od " nastroju" dodaję do niego albo zioła, albo ziarna - zmieniam też proporcje róznych rodzajów mąk. Ale bazą jest własnie ten przepis.
    Pozdrawiam serdecznie
    Asia z Siedliska pod Lipami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chleb z serii "wyjątkowych":-). Też go bardzo lubię. Dziękuję Asiu i pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Mąkę sitkową mam, zakwas mam, receptura kusi :)
    ładny chleb

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Marcin i zachęcam do wypróbowania przepisu:-)

      Usuń
  3. Jak ja lubię takie chleby! Wspaniały!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kasiu, też takie chleby lubię, doskonałe w swojej prostocie.

      Usuń
  4. Muszę uruchomić wagę do tych podawanych tu ilości, czyli kupić baterię.
    Tak mnie kuszą te wszystkie chlebki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja przyznam szczerze, że parę razy upiekłam ten chleb "na oko", bo nie chciało mi się ważyć:-). I udał się, tylko trzeba uważniej wtedy pilnować konsystencji. Powodzenia w wypiekaniu:-)

      Usuń
  5. Świetny chleb żytni.
    Mam problem z mąka sitkową, ale spróbuję mu zaradzić, bo chleb mnie bardzo kusi.
    Dziękuję za stałą obecność na liście "Na zakwasie i na drożdzach"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Wisło:-) A chleb polecam. Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Albo zrobić, albo dostać od kogoś. O robieniu zakwasu jest tutaj: http://wposzukiwaniuslowlife.blogspot.com/search?q=pierwszy+chleb - wtedy tylko z mąki żytniej razowej i wody w ciągu kilku dni możesz wyprodukować własny zakwas. A jeśli możesz od kogoś dostać, to nawet lepiej, bo zwykle jest to już starszy czyli mocny zakwas. Jeśli mieszkasz w okolicach Warszawy, chętnie podzielę się zakwasem:-)

      Usuń
  7. Witam, mam pytanie: zakwas przechowuję w lodówce i wykorzystuję w całości przy każdym pieczeniu chleba. Jest go ok 3 łyżki. Zwykle po 2 dokarmieniu zabieram znów ok 3 łyżek do następnego pieczenia. Czy to dobry sposób? Czy w tym przepisie też mogę tak zrobić? Szukam jakiegoś nowego przepisu na "codzienny" chleb, bo ten który mam sprawia, że chleb jest dość zbity, a wolałabym coś bardziej puszystego/lżejszego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sposób na pewno dobry i zakwas sprawdzi się i przy tym chlebie. Pozdrawiam!

      Usuń