poniedziałek, 19 stycznia 2015

Makowiec Św. Hildegardy - bez mąki

O Świętej Hildegardzie pisałam już kilkakrotnie. Lubię potrawy nawiązujące do jej kuchni. Tym razem makowiec. Tradycyjny makowiec zawijany gości u nas w domu nie tylko od święta, ale ten jest dla niego bardzo ciekawą alternatywą. A kiedy jeszcze dodałam do niego ksylitol zamiast cukru, mógł go zjeść nawet mój tata z cukrzycą. Rolę mąki pełnią w nim zmielone migdały, u mnie bardzo grubo zmielone, na tyle, że są chrupiące. Podobny do makowca japońskiego, w którym też dodaje się jabłka. Te białe kawałeczki widoczne na zdjęciu poniżej to właśnie większe kawałki migdałów. Ale można oczywiście zmielić na mąkę, jak kto lubi.




Makowiec Św. Hildegardy - bez mąki

z książki B. Pregenzer i B. Schmidle "Kuchnia Św. Hildegardy"

6 jajek 
200 g cukru - użyłam ksylitolu
2 jabłka
150 g mielonych migdałów
150 g mielonego maku
szczypta cynamonu - u mnie cała łyżeczka
szczypta soli - pominęłam

Żółtka ubić z cukrem, aż staną się jasnożółte, prawie białe. 
Jabłka zetrzeć na grubej tarce, dodać do masy żółtkowej.
Dodać zmielone migdały, cynamon, szczyptę soli (jeśli dodajemy), wymieszać.
Białka ubić na sztywną pianę, dodać do masy, delikatnie wymieszać.

Tortownicę o średnicy 23 cm wysmarować masłem (samo dno) i nałożyć ciasto. Piec 50-60 minut w temperaturze 170 st. C. Mój makowiec siedział w piekarniku całą godzinę i dla pewności zostawiłam go jeszcze na 5 minut. Był idealny.





6 komentarzy:

  1. Bardzo fajny. :) Też piekę różne ciasta z migdałami zamiast mąki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, migdały świetnie sprawdzają się w wielu ciastach. Dziękuję i pozdrawiam!

      Usuń
  2. robiłam kiedyś podobny i smakuje rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nam też bardzo smakował i na pewno jeszcze nie raz go upiekę! pozdrawiam:-)

      Usuń
  3. A kiedy dodać mak ?Mak suchy czy ugotowany?
    Grażyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mak dodajemy do ubitych żółtek z cukrem, razem ze startymi jabłkami i cynamonem. Mak suchy zmielony. Pozdrawiam

      Usuń