sobota, 13 grudnia 2014

Ziołowo-miodowy syrop na kaszel i przeziębienie

Moje dziewczyny mało chorują, raczej staramy się działać profilaktycznie, ale gdy już kogoś coś dopadnie, kurujemy się naturalnie. Oczywiście bez przesady, kiedy naprawdę trzeba odwiedzić lekarza, to go odwiedzamy. Ale dziś chciałam podzielić się przepisem na syrop, który sama niedawno odkryłam. Składa się z ziół i miodu. O tym, że niektóre zioła pomagają w kaszlu, wiedziałam i stosowałam je pojedynczo jako napar, ale syrop zawojował moją kuchnią całkowicie. Wydawało mi się nawet, że jest bardzo smaczny, ale okazało się, że za bardzo poniósł mnie entuzjazm i poza mną nikomu nie smakuje:-). Ale w sumie to nie o to przecież chodzi. Ma pomagać i pomaga.

W każdym razie nie kupuję gotowych syropków w aptece, uważam, że to po pierwsze strata pieniędzy, a po drugie faszerowanie się chemią. Czy taki syrop rzeczywiście służy naszemu zdrowiu?

Ziołowo-miodowy syrop na kaszel i przeziębienie

Źródło: Zielony Zagonek

10 g żeńszenia syberyjskiego
10 g macierzanki
10 g korzenia lukrecji
10 g korzenia mydlnicy
20 g korzenia  omanu wielkiego*

1 szklanka miodu
woda mineralna (na 1 litr wody używamy około 60 g ziół)

Wszystkie zioła z wyjątkiem macierzanki zalać wodą, doprowadzić płyn do wrzenia i gotować na bardzo małym ogniu przez około 30 minut, pilnując, aby woda się nie wygotowała. Na koniec w garnku powinno się znaleźć około 1/2 szklanki wywaru. Po 30 minutach zdjąć z ognia, dodać macierzankę, przykryć i pozostawić do ostygnięcia.


Wywar przecedzić, dolać wodę - tyle, aby otrzymać 1 litr płynu. Dodać miód. Wszystko dobrze wymieszać i przelać do sterylnie czystej butelki. 


Można przechowywać w lodówce do 2 miesięcy.

Stosować 5 razy dziennie po 1 łyżce (dorośli) lub 1 łyżeczce (dzieci). U dzieci oczywiście ostrożniej niż u dorosłych, lepiej zacząć od małej ilości i obserwować dziecko. Syrop ma smak lekko gorzki od ziół, ale gorycz przełamana jest przez słodycz miodu. Naprawdę jest dobry, choć w domu jestem odosobniona w mojej opinii:-).


* Wszystkie zioła można kupić albo w sklepach zielarskich, albo przez internet, np. na popularnych portalach aukcyjnych (udało mi się nawet dostać wszystkie w jednym miejscu).






2 komentarze:

  1. Elu-mamy podobny punk widzenia. Natura to dla nas niewyczerpana apteka :) Bardzo pomysłowy syrop i cenny przepis, pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że podobnie patrzymy na ten temat:-). Temat ziół mogłabym zgłębiać i zgłębiać. A syrop skuteczny - przetestowany:-). pozdrawiam!

      Usuń