poniedziałek, 22 grudnia 2014

Wigilijne śledzie z tradycją - śledzie kujawskie

Śledzie lubimy na różne sposoby i to nie tylko na Wigilię. Ale na Wigilię szczególnie. Wybieram wtedy przepisy takie, z których jeszcze nie korzystałam. Czasami taki przepis wchodzi na stałe do naszego "śledziowego" repertuaru, a czasami stanowi po prostu ciekawostkę kulinarną. Śledziowe wariacje wigilijne z ubiegłego roku również polecam, na naszym wigilijnym stole znalazły się wtedy rewelacyjne śledzie z majerankiem i czosnkiem, wyraziste śledzie musztardowe, aromatyczne śledzie ziołowe oraz wykwintne śledzie w czerwonym winie.

Tym razem zagoszczą u nas śledzie z tradycją - korzystałam z książki "Kuchnia polska. Potrawy regionalne" Hanny Szymanderskiej, gdzie można znaleźć mnóstwo przepisów na śledzie z różnych regionów Polski. Wybrałam śledzie kujawskie (z jabłkami), pomorskie (z duszoną cebulą i pomidorami) i kresowe (w piwie).

Jako pierwsze prezentuję śledzie kujawskie - z lekko podduszonymi jabłkami i majerankiem - pyszne!

Śledzie kujawskie

600 g solonych śledzi / filetów śledziowych
1 szklanka mleka
300 g winnych jabłek
2 łyżki oleju
2 łyżki przecieru pomidorowego
1 łyżka suszonego majeranku - dałam 2 łyżki
1 łyżka cukru
1 łyżka soku z cytryny
1/2 łyżeczki otartej skórki z cytryny
mielona ostra papryka
sól, pieprz

Śledzie namoczyć na noc w zimnej wodzie. Następnego dnia zalać na 1-2 godziny mlekiem. Jeśli mamy całe śledzie, to przed namoczeniem mlekiem usunąć skórę i ości.

Jabłka obrać, wykroić gniazda nasienne, pokroić w plasterki, chwilę podsmażyć na oleju, dodać majeranek, skórkę i sok z cytryny, sól, pieprz i ostrą paprykę. Przemieszać, przykryć i poddusić kilka minut. Pod koniec dodać przecier pomidorowy i cukier, można dodać odrobinę wody -  ja dodałam nawet 4 łyżki, gdyż mój sos miał wręcz stałą konsystencję. Dokładnie wymieszać, wystudzić. Jabłka powinny zachować się w kawałkach, więc nie należy dusić ich zbyt długo.

Filety śledziowe osuszyć, przekroić na pół (ja pokroiłam nieco drobniej), przykryć sosem jabłkowym, na to położyć folię, schować do lodówki na kilka godzin. 

Przed podaniem można udekorować plasterkami cytryny i gałązkami natki pietruszki.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz