wtorek, 16 grudnia 2014

Świąteczny chleb owocowy w Grudniowej Piekarni

Chleb pachnie bardzo świątecznie, przygotowywać go i piec to sama przyjemność, aromat owoców wydobywający się z piekarnika to rozkosz dla zmysłów...

Jako że zbliża się Boże Narodzenie, to Grudniowa Piekarnia Amber jest bardzo świąteczna. Wszyscy upiekliśmy niesamowity chleb rodem ze Szwecji. Trochę się obawiałam tego chleba, gdyż wszystkie moje dziewczyny szerokim łukiem omijają rodzynki, a mąż - tradycjonalista uznaje przede wszystkim klasyki chlebowe bez żadnych "zbędnych" dodatków. Tym bardziej więc domownicy stanowią dla mnie wyzwanie i wciąż staram się przełamać ich przeróżne uprzedzenia. Planowałam upiec z połowy porcji, ale ostatecznie upiekłam z całej i z ulgą stwierdzam, że... całe szczęście:-).

Wszystkie ilości przerobiłam po swojemu na gramy, gdyż jednak wolę ważyć składniki, a nie mierzyć. Na pewno mój przelicznik nie jest wiarygodny, gdyż zrobiłam to niezbyt wiernie oryginałowi, ale udało się:-). Jako wielbicielka mąki orkiszowej, użyłam orkiszową zamiast pszennej. Na dodatek mój chleb jest 100% razowy.


Świąteczny chleb owocowy

Dzień 1
 
namoczone owoce:
300 g suszonych moreli
150 g rodzynek
1,5 litra wody
Morele zalać litrem wody i moczyć je 24 godziny.
Rodzynki moczyć w pół litra wody przez 30 minut.
Morele osączyć na sicie i pokroić na ćwiartki.

zaczyn:
200 g mąki pszennej chlebowej - u mnie orkiszowa typ 700
1/4 łyżeczki drożdży instant
180 g wody
3/4 łyżeczki soli
Wszystkie składniki wymieszać (drożdże wymieszać najpierw z odrobiną wody), dokładnie wyrobić. Umieścić ciasto w naoliwionym plastikowym pojemniku i odstawić do lodówki na 24 godziny.

Dzień 2
 
ciasto właściwe:
cały zaczyn
1200 g mąki orkiszowej razowej typ 2000
140 g mąki żytniej razowej typ 2000
50 g cukru muscovado
550 g wody
13 g drożdży
100 g masła
26 g soli

poza tym:

80 g mąki żytniej razowej typ 2000
1 szklanka wyłuskanych orzechów włoskich
namoczone morele i rodzynki

1 i 3/4 łyżki masła do smarowania wyrośniętych bochenków (ups... zapomniałam o tym...)

Wymieszać mąki z cukrem. Dodać zaczyn, wodę i drożdże, wyrobić na niskich obrotach przez 5 minut. Dodać roztopione masło i wyrobić, aż ciasto będzie elastyczne. Dodać sól, wyrobić jeszcze kilka minut. Ciasto powinno być plastyczne.
 

Wymieszać odsączone morele i rodzynki z łyżką mąki i orzechami. Delikatnie, aby ich nie naruszyć, wgnieść owoce do ciasta.
 

Ciasto włożyć do naoliwionego pojemnika z przykrywką i odstawić do wyrośnięcia na 60 minut. W połowie tego czasu raz odgazować ciasto.
 

Blat posypać mąką, wyjąć ciasto, podzieli je na 4 części i uformować 4 kule. Ja podzieliłam na 2 części, aby upiec 2 duże okrągłe bochenki. Przykryć ściereczką i zostawić na 10 minut.
 

Spłaszczyć kule ciasta i uformować bochenki. Posmarować chleby rozpuszczonym masłem (właśnie o tej czynności zapomniałam...).
 

Włożyć bochenki do koszyków do wyrastania wysypanych mąką - u mnie żytnia razowa. Przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na 60-80 minut - do podwojenia objętości.

Wstawić chleb do piekarnika nagrzanego do 250 st. C i naparowanego. Po 5 minutach zmniejszyć temperaturę do 180 st. C. Po kolejnych kilku minutach uchylić na chwilę drzwiczki, aby wypuścić parę. W sumie chleby powinny się piec 40-45 minut. Wystudzić na kratce.


Można podgrzewać go w piekarniku i tostować.



14 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję:-) I jest przepyszny. I bardzo świąteczny...

      Usuń
  2. Cudny, ppdziwiam!
    Dziękuję Elu za Twój udział i wspólną przygodę z chlebem.
    Pozdrawiam Cię świątecznie i do upieczenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, już czekam na styczniową piekarnię:-) pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Pięknie upieczony, ma doskonałe wnętrze! Dziękuję za ten grudniowy przedświąteczny czas!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne bochenki! Dziękuję za wspólny czas i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. No proszę, to chyba jedyne w grudniu koszykowce ;) Toż to rodzynek (z rodzynkami) :D
    Dziekuje za wspólne grudniow pieczenie.
    Pozdrawiam serdecznie
    M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dziękuję. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Jest bardzo świąteczny i bardzo smaczny:-)

      Usuń
  7. Chlebki cudnej urody : ) nie mogę się napatrzeć! Dziękuję za wspólne pieczenie i życzę zdrowych i spokojnych Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:-) Ja też życzę Ci zdrowych i spokojnych Świąt

      Usuń