poniedziałek, 29 grudnia 2014

Bułki z mąki z czerwonego ryżu

Bardzo ciekawe i bardzo proste bułeczki. Szczególnie podobają się moim dziewczynom ze względu na kolor. Może nie jest on dosłownie czerwony, ale lekko czerwonawy, wpadający w brąz. Bułeczki nie tylko wyglądają oryginalnie, ale oryginalnie też smakują - mają lekko ryżowy posmak i są troszkę słodkawe (słodycz zapewniona przez dodatek cukru i ryżu). Generalnie "PRZEPYSZNE!" - jak ocenili wszyscy zgodnie. Zjedzone niemal od razu. Jeśli dla kogoś nie jest najważniejszy kolor, można upiec również i z innej mąki ryżowej - mąkę z białego lub brązowego ryżu można kupić w sklepach i internetowych, i stacjonarnych.


Bułki z mąki z czerwonego ryżu

przepis stąd

100 g mąki chlebowej - u mnie orkiszowa typ 700
100 g mąki z czerwonego ryżu*
15 g cukru - użyłam trzcinowego
3 g soli
4 g suchych drożdży
60 ml mleka
80 ml wody
10 g masła

*Kupiłam czerwony ryż i zmieliłam go na mąkę w młynku do kawy.
 
Jak dla mnie, zdecydowanie za małe ilości na potrzeby dużej rodziny:-). Podwoiłam ilości składników.

Z podanych składników zagnieść gładkie i elastyczne ciasto. Powinno być dość miękkie. 

Ciasto przykryć ściereczką i pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia. Powinno w ciągu 30-40 minut podwoić swoją objętość. 

Gdy ciasto będzie już wyrośnięte, uformować bułeczki - ciasto jest plastyczne i łatwo daje się formować. U mnie wyszło 12 bułeczek, a podwoiłam ilość składników, natomiast w źródłowym przepisie - 9-10 bułeczek. Moje i tak były dość małe. Bułeczki ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Ja jeszcze posypałam je trochę siemieniem lnianym. Przykryć i pozostawić do wyrośnięcia na ok. 30 minut. Powinny urosnąć dwukrotnie, a nawet trzykrotnie.

Piec w piekarniku nagrzanym do 175 st. C przez 10-12 minut. Moje bułeczki piekły się 16 minut, jako że były większe niż te w źródłowym przepisie.  





4 komentarze:

  1. świetny pomysł, aby zmielić czerwony ryż! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nawet bardzo ładnie się mieli:-) Kupiłam pół kilo czerwonego ryżu, więc zostało jeszcze na kolejne bułki.

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. ... i jaki smaczny:-) Co prawda można by zrobić bułeczki nawet ze zwykłą mąką ryżową, w sumie nie musi być z czerwonego ryżu. Ale czerwony ryż nadaje za to piękny kolor:-)

      Usuń