poniedziałek, 20 października 2014

Razowe Espresso Shortbread z orzechami laskowymi...

... czyli kruche ciastka kawowe z orzechami laskowymi. Klasyczne shortbread składają się tylko z masła, mąki i cukru, moja wersja jest wzbogacona o kawę i orzechy. A żeby jeszcze było ciekawiej, zrobiłam je z razowej mąki orkiszowej, a posłodziłam ksylitolem, więc można je chrupać bez większych wyrzutów sumienia:-).


Razowe kruche ciastka kawowe z orzechami laskowymi

na podstawie przepisu Bajaderki
 
2 szklanki mąki orkiszowej razowej
2/3 szklanki ksylitolu
3 łyżki maki ziemniaczanej
1 łyżka espresso w proszku lub bardzo drobno zmielonej kawy espresso*
szczypta soli
225 g mocno schłodzonego masła, pokrojonego na kawałki
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii (dałam nawet trochę więcej)
2/3 szklanki prażonych orzechów laskowych**

*Ja użyłam świeżo zmielonej kawy i dodałam jej trochę mniej niż w przepisie ze względu na moje dziewczyny, które żadnym ciasteczkom nie odpuszczą, ale dla dorosłych polecam dodanie pełnej łyżki kawy, a dla wyjątkowych wielbicieli kawy - nawet 2 łyżki:-)

**Orzechy laskowe podprażyć na suchej patelni, aż będą rumiane. Gdy trochę przestygną, potrzeć je między palcami, aby zeszła z nich skórka (z podprażonych orzechów bardzo łatwo schodzi). Grubo posiekać.

Mąkę zmiksować / posiekać z cukrem, mąką ziemniaczaną, kawą i solą. Dodać masło i ekstrakt. Dodać orzechy. Ponownie posiekać, aż orzechy będą bardziej rozdrobnione. Przełożyć na stolnicę i krotko wyrobić, aż ciasto się połączy. Można siekać ciasto ręcznie, ale zdecydowanie łatwiej jest mikserem.

Podzielić ciasto na 2 części. Ciastem wylepić okrągłą formę o średnicy 22 cm, wyrównać powierzchnię. Ja nie dzieliłam ciasta i piekłam w tortownicy o średnicy 26 cm, ale wyszło troszkę za wysokie, zgrabniej wyglądałoby cieńsze.

Piec w piekarniku nagrzanym do 180 st. C przez około 25 minut, aż ciasto będzie dobrze zrumienione - ja trzymałam je w piekarniku 35 minut, ponieważ, jak wspomniałam, było trochę wyższe. Wyjąć, chwilkę przestudzić i wyjąć z formy do całkowitego wystudzenia. Pokroić na cienkie trójkąty.

Ciasteczka rozpływają się w ustach, pachną wanilią i kawą, chrupią orzechami laskowymi... 




8 komentarzy:

  1. Świetne połączenie smakowe! Mogę się poczęstować? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, bardzo proszę:-) a połączenie rzeczywiście bardzo fajne: takie słodko-gorzko-orzechowe:-)

      Usuń
  2. Świetny pomysł z mąką razową. Przepisy Bajaderki są niezawodne :) muszą wspaniale smakować , pozdrawiam M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj mąka razowa dodaje chyba jeszcze więcej smaku. A przepis rzeczywiście niezawodny. Dziękuję! pozdrawiam

      Usuń
  3. Te ciasteczka wyglądają przepysznie. Ależ masz kulinarny talent! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I są przepyszne, ale to bardziej zasługa samego przepisu...:-) pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Mmm, cudownie chrupiące :) No i z kawą - musiały być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyszne - polecam szczególnie do kawy:-) pozdrawiam

      Usuń