niedziela, 26 października 2014

Chleb żytni sitkowy z dynią

W klasycznej wersji prezentowałam ten chleb tu, a dziś jego smakowita jesienna wersja z dynią. Dynia tak ciastom, jak i chlebom nadaje wilgotności, koloru i aromatu, wydobywa z wypieków niesamowite nuty smakowe. Dynię w dyniowym sezonie dodaję niemal do wszystkich potraw i zdecydowanie należę do grona jej fanów. A najbardziej cieszę się, kiedy moje dyniowe dania zjadane są przez moje dzieci. Nie wszystkie dania i nie przez wszystkie dzieci, bo to by było za dobrze, ale z radością patrzę, kiedy dziewczyny wręcz pochłaniają zwykłą pieczoną dynię z oliwą, przyprawami i czosnkiem (!). A chleb dyniowy nie znalazł ani jednego przeciwnika:-), więc tym bardziej polecam. 

Trochę bałam się, jak dość ciężki, całkowicie żytni chleb zniesie dodatek wilgotnej i dość ciężkiej dyni. Zabrzmiało to dość zakalcowato:-). Ale gniot nie powstał. Upiekł się za to przepyszny, bardzo aromatyczny i wilgotny chleb. Koniecznie do powtórzenia, póki jest dynia!


Chleb żytni sitkowy dynią

Bazą był ponownie chleb sitkowy Adama.

1 faza - półkwas

50 g aktywnego zakwasu żytniego
25 g wody o temperaturze 24 st. C
50 g mąki żytniej sitkowej typ 1400

Do zakwasu dodać wodę, dokładnie wymieszać, następnie mąkę i ponownie zamieszać. Pozostawić pod przykryciem do fermentacji na 10 -12 godzin.

2 faza - kwas

125 g półkwasu (cała 1 faza)
125 g mąki żytniej sitkowej typ 1400
150 g wody o temperaturze 30 st. C

Wszystkie składniki wymieszać na zasadzie jak w fazie poprzedniej i pozostawić do fermentacji na 7-9 godzin. 


3 faza - ciasto właściwe

400 g kwasu (cała faza poprzednia)
200 g mąki żytniej sitkowej typ 1400
200 g gęstego przecieru z dyni
9 g soli
ok. 80-100 g wody o temperaturze 32 st. C

Ja podwoiłam wszystkie składniki i upiekłam 2 foremki chleba. 


Wszystkie składniki ciasta wymieszać przez kilka minut, przełożyć do formy i zostawić pod przykryciem do końcowej fermentacji na kilka godzin - w zależności od temperatury otoczenia. Ciasto powinno mniej-więcej podwoić swoją objętość. Moje rosło niecałe 3 godziny.

Piec w naparowanym piekarniku w temperaturze 230 st. C przez około 5 minut i następnie zmniejszyć do 200 st. C i dalej piec jeszcze 30 minut (cały wypiek 35 minut). Bezpośrednio po wyjęciu chleba z piekarnika ponownie spryskać wodą i pozostawić do przestygnięcia. 



10 komentarzy:

  1. Cudny!
    Zapraszam się na kromeczkę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę bardzo, chleba ci u nas dostatek:-) pozdrawiam

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. A jaki smaczny:-) Dynia nadaje i smaku, i aromatu, i wilgotności

      Usuń
  3. Bardzo ładny chlebek! Moja rodzina nie lubi dyni :(, a ja uwielbiam!
    Pierwszy ser został już zjedzony :) - był przepyszny, dzisiaj pokroiłam ser koryciński, a w piwnice dojrzewa edamski!
    Robię ser z 5 l - nie mam garnka na 10 i nie wiem, czy wytrzyma kuchenka (mam indukcyjną)
    Ricotta się udała !
    Tu można zobaczyć mój pierwszy ser.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też nie wszystko z dynią zjadają chętnie, ale dużo lubią całe szczęście. A ser udał Ci się wyśmienicie! pozdrawiam

      Usuń
  4. Pierwszy raz słyszę o chlebku z dynią. Super :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chleb z dynią jest naprawdę wspaniały - koniecznie do wypróbowania:-)

      Usuń
  5. Swietny! Milo, ze mialas ochote przylaczyc sie do Festiwalu :)
    Pozdrawiam serdezcnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z radością przyłączam się do Festiwalu - po raz pierwszy, ale czytam go zawsze. pozdrawiam serdecznie

      Usuń