poniedziałek, 6 października 2014

Chleb mieszany francuski

Zwykle piekę chleby o dużej zawartości mąki razowej, a już najchętniej to takie całkiem razowe, ale czasami wypiekam chleby jasne - wtedy albo żytnie, albo orkiszowe. To "czasami" zdarza się dość często, ponieważ piekę chleb co drugi dzień - w sumie ok. 2 kg:-) Tak to jest, gdy ma się gromadkę wiecznie głodnych dzieci, które rosną i na dodatek trenują pływanie! I do tego wszystkiego mąż, który nie chodzi w pracy "na lunch", jak to korporacyjna Polska ma w zwyczaju, lecz dzielnie konsumuje kanapki z mojego chlebka... Poza tym lubię dzielić się chlebem (to pewnie przypadłość każdego domowego piekarza) i obdarowuję nim wszystkich bliźnich. Chyba niedługo będę musiała uruchamiać mój piec codziennie:-). Oczywiście nie narzekam, ja to STRASZNIE LUBIĘ (tak wyrażają entuzjazm moje dziewczyny).

A wracając do chleba, to nie jest on całkiem jasny. Skorzystałam ze sprawdzonej receptury Małgorzaty Zielińskiej w książce "Domowa Piekarnia", z tym że w przepisie chleb ten jest jaśniejszy, ja zrobiłam go na zaczynie żytnim razowym, dopiero do gotowego ciasta dodałam jasną mąkę. I tak zwykle robię z jasnymi chlebami, aby je trochę "urazowić". Przeważnie piekę je "na oko", tzn. do żytniego razowego zaczynu dodaję jasną mąkę, sól i wodę, tym razem jednak dla potrzeb publikacji blogowej podparłam się gotową recepturą. Mąkę pszenną zamieniłam jak zawsze na mąkę orkiszową, więc podejrzewam, że mój chleb ostatecznie na tyle się zmienił, że francuskim pozostał jedynie z nazwy:-). Ale to nieważne, polecam ten chleb zarówno wielbicielom razowców, jak i jasnych chlebów. Doskonały i prosty!


Chleb mieszany francuski

Zaczyn:

30 g zakwasu żytniego
100 g mąki żytniej razowej typ 2000 (w przepisie 100 g mąki pszennej typ 550 plus 10 g mąki żytniej chlebowej typ 720)
60 g wody

Składniki zaczynu wymieszać, przykryć i zostawić na 12-14 godzin w temperaturze pokojowej. 

Ciasto właściwe:

cały zaczyn
600 g mąki orkiszowej typ 700 (w przepisie mąka pszenna o dużej zawartości białka)
50 g mąki żytniej chlebowej typ 720
ok. 350 g wody
1,5 łyżeczki soli

Ja wszystkie ilości pomnożyłam przez 2:-) i upiekłam ponad 2-kilogramowy bochen.

Mąkę wymieszać z wodą, odstawić na 10 minut. Dodać zaczyn, wyrabiać przez kilka minut, na końcu dodać sól, wymieszać.

Pozostawić do wstępnej fermentacji na 3 godziny, w międzyczasie dwukrotnie rozciągać i składać ciasto.

Uformować bochenki (lub wielki bochen jak u mnie), włożyć do koszyka wysypanego mąką i zostawić do wyrośnięcia. Chleb powinien dwukrotnie zwiększyć objętość. 

Piec w naparowanym piekarniku w temperaturze 240 st. C przez 40-45 minut (do zbrązowienia skórki).



2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. dziękuję Marcela:-) Jest w miarę niezawodny, polecam. pozdrawiam serdecznie, Ela

      Usuń