piątek, 26 września 2014

Gryczane placki na zakwasie

Zastanawiałam się, jak by tu jeszcze wykorzystać nieskończone możliwości zakwasu i proszę bardzo - trafiłam na przepis, w którym zakwas pełni znaczącą rolę, a który nie jest przepisem na chleb, a na pancakes. Ja jednak nie smażę "pankejków", lecz albo naleśniki, albo placki:-). Tym razem padło na placki. Oryginalny przepis przerobiłam, zmieniając proporcje, czas przygotowania, mąkę, dodając cebulę, czosnek... i miałam chęć jeszcze z innymi warzywami pokombinować, ale na początek powstały proste placki gryczane na zakwasie. Pamiętać jednak należy, że trzeba je zaplanować trochę wcześniej, gdyż, jak na zakwasowce przystało, te placki potrzebują dużo cierpliwości.


Gryczane placki na zakwasie

Zaczyn:

30 g zakwasu
200 g mąki żytniej razowej
200 g wody 
Składniki wymieszać, pozostawić na 12 godzin w temperaturze pokojowej.

Ciasto na placki: 

400 g zaczynu
400 g mąki gryczanej
200 g mąki orkiszowej typ 700
ok. 800 g maślanki / wody / mleka - tyle, żeby ciasto było trochę gęściejsze niż na naleśniki, bardziej "plackowe"
1 łyżeczka soli (można dać więcej, z 1 łyżeczką soli placki są łagodne w smaku)
4 ząbki drobno pokrojonego czosnku
2 duże cebule, drobno pokrojone
2 łyżki ziół prowansalskich
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej 

olej do smażenia

Cebulę drobno posiekać, zeszklić na patelni, pod koniec dodać posiekany czosnek.

Wszystkie składniki wymieszać dokładnie, pozostawić w cieple pod przykryciem na 1-2 godziny. 

Smażyć na rozgrzanej patelni na niewielkiej ilości oleju. 

Placki proste, ale dość niezwykłe - wyczuwa się w nich kwaskowaty smak zakwasu, wyrazistość mąki gryczanej, aromat cebuli, czosnku i ziół. Doskonałe! - choć nie dla wszystkich, trzeba lubić takie wyraziste smaki.





2 komentarze:

  1. o takie placki to tak tak
    Ja robię takie blinki (to tez placki tylko z rosyjskiej strony) i jeszcze daję do ciasta pierogowego , takie ciasto plus farsz ruski czy a"la ruski(zamiast twarogu tofu czy słonecznik), poezja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O takich pierogach jeszcze nie pomyślałam ale faktycznie muszą być pyszne! Uwielbiamy pierogi ruskie, więc pasuje jak ulał:-)

      Usuń