niedziela, 10 sierpnia 2014

Ciasteczka antystresowe św. Hildegardy

Nie zamierzam propagować tutaj żadnej diety, która zdziała cuda, ale kuchnia Hildegardy jest naprawdę ciekawa i inspirująca. Zainteresowałam się nią całkiem niedawno, piekąc ten oto chleb. A potem wpadła mi w ręce (tzn. pożyczyłam od mojej siostry:-)) "Książka kucharska św. Hildegardy" autorstwa dr Wigharda Strehlowa i zaczytałam się w niej jak w powieści. Naprawdę niesamowicie inspirująca - zarówno książka, jak i sama Hildegarda. Mam już w kolejce mnóstwo ciekawych przepisów do wypróbowania. Na początek przygody z tą książką wybrałam ciasteczka antystresowe. Ich relaksujące działanie wiąże się zapewne z doborem przypraw, ale dla nas samo przygotowanie ciastek działa kojąco i poprawia nastrój. Razem szykujemy składniki, a potem dziewczyny wałkują ciasto, wycinają ciasteczka, i pieczemy, a po domu roznosi się cudowny ciasteczkowy aromat. Wspólne rodzinne pieczenie to balsam na duszę i odstraszacz stresów:-).


Ciasteczka antystresowe św. Hildegardy

400 g mąki orkiszowej drobno mielonej (ja miałam grubo mieloną - razową orkiszową typ 3000, ale zupełnie się tym nie zmartwiłam)
250 g masła (dałam 200 g)
150 g cukru trzcinowego (dałam 100 g)
200 g słodkich zmielonych migdałów (zmieliłam je dość grubo)
2 jajka
przyprawy: 20 g cynamonu, 2 g gałki muszkatołowej, 10 g goździków
szczypta soli (pominęłam)

Z podanych składników zagnieść ciasto i schłodzić przez 30 minut w lodówce (moje siedziało w lodówce ponad godzinę).

Ciasto rozwałkować na grubość 2-3 mm i wykrajać ciasteczka o dowolnym kształcie. Ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piec ok. 15 minut w temperaturze 180 st. C - ciasteczka powinny nabrać złotego koloru. 

Z podanych proporcji wychodzą dwie pełne blachy.







 

15 komentarzy:

  1. Zdecydowanie, pieczenie bardzo relaksuje. A jak efekt jest taki znakomity, to aż się człowiekowi chce relaksować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, i dlatego w sumie wszystkie ciasteczka są antystresowe:-)

      Usuń
  2. Taaaaaak, muszę sobie zapodać, bo po urlopie jest dramat :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli pominę migdały to wyjdzie. ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zastąpić migdały inną mąką i wtedy wyjdą po prostu kruche ciasteczka. Zapewne będą smaczne, ale nie będą to już ciasteczka antystresowe Św. Hildegardy. Migdały mają sporo magnezu, myślę, że to też ma znaczenie antystresowe:-). pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Pyszne ciasteczka! Zrobiłam, identycznie wyglądające jak na zdjęciu. Są aromatyczne, smakowite.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też je bardzo lubimy. A skoro jeszcze zwalczają stres...:-)

      Usuń
  5. witam Pani Elżbieto

    dwókrotnie robilłm te ciasteczka, ponieważ u mnie w domu lubimy takie, ale cóż za każdym razem ciasto się rozpada nie chcę się porządnie zagnieść. Po pierwszym incydencie myślałam, że może to przez niezbyt schłodzone masło, ale gdzie tam. Gdyby nie śmietana, nie udało by mi się zrobić tych ciasteczek.
    Dodam, że dokładnie zastosowałam się do Pani wskazówek, co jest nie tak? Ciasto powinno być elastyczne i szybko się wyrobić.
    Próba ratowania ciasta śmietaną też nie jest taka super, ponieważ mam problemy z rozwałkowaniem go, ciasto przywiera do wałka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może w takim razie dodać mniej mąki? Mąka mące nierówna. Trzymam kciuki, aby następnym razem wszystko poszło dobrze. Pozdrawiam

      Usuń
    2. dziękuję, spróbuję zatem z mniejszą ilością mąki, Pozdrawiam

      Usuń
  6. Ciasteczka także ratują przed migreną. Ich zalet jest wiele, w tym dobre samopoczucie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciasteczka są przepyszne i działanie antystresowe przetestowane :) Piekę je regularnie od 2 miesięcy i jak tylko pojawiają się braki w pudełku biorę się za następna partie wypieków.
    Ciasto się rozpada a raz nie. To kwestia mąki jak i masła (niektóre mają poprostu wodę w swojej zawartości). Ja je poprostu lepie w rękach. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci smakują i że działają:-). Pozdrawiam

      Usuń