wtorek, 5 sierpnia 2014

Chleb z karobem

Mam w domu karob, ale ponieważ nie mam nic przeciwko kakao, więc zawsze używam kakao, a karob zostaje na inną okazję, na "kiedyś tam". Kupiłam go jakiś czas temu z ciekawości, ale tej ciekawości dotąd nie zaspokoiłam. Kiedy więc, przeglądając listę sierpniową "Na zakwasie i na drożdżach", natrafiłam na chleb z karobem u Alicji, musiałam go upiec. Nadszedł czas na karob.

Chleb z karobem

Zaczyn:

30 g dojrzałego zakwasu żytniego
60 g mąki żytniej razowej typ 2000 
60 g wody

Wszystkie składniki wymieszać i zostawić do przefermentowania na 8-12 godzin.

Ciasto właściwe:

150 g zaczynu
450 g mąki orkiszowej typ 700
20 g karobu
270 g wody (dałam mniej)
10 g soli
1 łyżka oleju rzepakowego lub ryżowego (dałam ryżowy)

dodałam też 1 łyżkę melasy trzcinowej
 
Wszystkie składniki wymieszać w misce i wyrabiać przez  ok. 10 minut. Zostawić w misce na ok. 2,5 godziny do wstępnej fermentacji, składając  2 razy co 45 minut. Wyrośnięte ciasto uformować w bochenek, włożyć  do koszyka wysypanego  mąką,  złączeniem do góry, zostawić  do wyrośnięcia - mój podwoił objętość w ciągu 2,5 godziny. Wyłożyć  wyrośnięty chleb na blachę / kamień do pieczenia, naciąć i piec  w temperaturze 200 st. C przez 40 minut, spryskując kilka razy na początku pieczenia zraszaczem. Ja piekłam w formie, nie formowałam bochenka. Studzić na kratce.  

Chleb pięknie wyrasta, ma głęboki ciemnobrązowy kolor, a smakuje... trzeba go koniecznie zrobić i spróbować:-). Baaardzo dobry.




4 komentarze:

  1. Pięknie wyrósł Ci ten chleb! Nic z karobem nie pieklam. Nigdy go nir kupiłam. Może czas sie zainteresować?
    To kolejny Twój chleb z list :Na zakwasie i na drożdzach" Dziekuję za ich odwiedzenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:-) Ja właśnie zainteresowałam się karobem z czystej ciekawości. I spodobał mi się.

      Usuń
  2. kolejne wspaniałe chlebki w akcji :))) pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również pozdrawiam i dziękuję:-)

      Usuń