sobota, 19 lipca 2014

Chleb mieszany w typie francuskim

Nieskomplikowany zakwasowy chleb z niezawodnego przepisu Małgorzaty Zielińskiej (Mirabbelki) w książce "Domowa piekarnia". Nie jest to chleb klasyczny francuski, zresztą dla mnie osobiście taki typowy francuski jest za mało razowy. Ten jest wyrośnięty, dość lekki, a jednocześnie z dużym udziałem mąki razowej. Ja jeszcze bardziej zmieniłam proporcje na korzyść mąki razowej poprzez zrobienie zaczynu w całości z mąki żytniej razowej zamiast z mąki pszennej jasnej. I w ogóle jak zawsze zamieniłam mąkę pszenną na orkiszową.

Pyszny chleb na lekkie letnie śniadanie.

Chleb mieszany w typie francuskim

Zaczyn:

30 g zakwasu żytniego
80 g mąki żytniej razowej (w oryginale pszenna typ 650 lub 550)
60 g letniej wody (dałam odrobinę więcej)

Składniki wymieszać, zostawić na 8-12 godzin w temperaturze pokojowej. Mój zaczyn stał 11 godzin, po wyrośnięciu zdążył lekko opaść.

Ciasto właściwe:

cały zaczyn
150 g mąki orkiszowej razowej typ 2000 (w oryginale pszenna razowa)
370 g mąki orkiszowej jasnej typ 700 (w oryginale pszenna typ 550 lub 650 o dużej zawartości białka
30 g mąki żytniej razowej typ 2000 (powinna być drobna, moja jest raczej grubsza, ale trudno)
300 g letniej wody
1,5 łyżeczki soli

Wymieszać mąkę z wodą, odstawić na 20 minut. Dodać zaczyn i sól, wyrabiać kilka minut mikserem, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne. Zostawić na ok. 3 godziny do wstępnej fermentacji w temperaturze pokojowej, w międzyczasie 2 razy rozciągając i składając z powrotem ciasto.

Uformować bochenek, włożyć do koszyka do wyrastania i zostawić do wyrastania na 4-5 godzin. Naciąć bochenek i piec w piekarniku rozgrzanym do 230 st. C przez 15 minut, po czym zmniejszyć temperaturę do 200 st. C i piec jeszcze 20-25 minut do zbrązowienia skórki. 



 Trochę za wcześnie przekrojony, dlatego niezbyt fotogeniczny:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz