niedziela, 1 czerwca 2014

Chleb polski 100% żytni razowy z zaparką

Ale chleb! Zwykły niezwykły. Takie lubimy. Ciężkie, razowe, bardzo zdrowe i bardzo smaczne. I kiedy znajduję kolejny przepis, od razu próbuję wprowadzić go w życie. Bo z chlebami żytnimi razowymi nie eksperymentuję na własną rękę, wolę korzystać z doświadczeń mistrzów. Taki właśnie przepis znalazłam u Mirabbelki. Przepis pochodzi z książeczki pt. "Chyliczkowska piekarnia i cukiernia" wydanej drukiem w roku 1921 przez Szkołę Gospodarstwa Wiejskiego w Chyliczkach. Prosty, bez dodatków, doskonały razowy smak prawdziwego domowego pieczywa... Jego przygotowanie trwa długo, trzeba mu poświęcić nieco uwagi i troski, natomiast pracy wcale nie za wiele. Odwdzięczy się smakiem:-). Zmieniłam tylko drobiazgi, aby jak najwierniej zachować dawną recepturę.

Chleb polski 100% żytni razowy z zaparką

zwykły niezwykły chleb

1 etap - płynny zakwas:

1 łyżka aktywnego zakwasu
ok. 150 g mąki żytniej razowej typ 2000
ok. 250 g wody
Wymieszać, jeśli zakwas jest za gęsty, dodać jeszcze trochę wody, aby był płynny. Zostawić na 12-16 godzin, aby zakwas dojrzał - robiłam to rano, aby wieczorem móc przygotować zaparkę i drugi zaczyn.

2 etap - zaparka i zaczyn:

Zaparka:

200 g mąki żytniej razowej typ 2000
400 g gorącej wody
Zalać mąkę gorącą wodą, dokładnie wymieszać, poczekać, aż wystygnie.

Zaczyn: 

400 g płynnego zakwasu
600 g wystudzonej zaparki
200 g letniej wody
300 g mąki żytniej razowej typ 2000
Wszystko wymieszać, zostawić w ciepłym miejscu na całą noc. 

3 etap - ciasto właściwe:

cały zaczyn
500 g mąki żytniej razowej typ 2000
1,5 łyżki soli
1 łyżka kminku
Całość wymieszać i wyrobić dokładnie. Na tym etapie można dodać trochę wody - ja dodałam, gdyż moje ciasto było zdecydowanie za gęste, aż twarde.

W oryginale powinno się formować bochenek na łopacie do chleba (po wyrośnięciu ciasta), ja natomiast włożyłam ciasto do wyrastania od razu do foremki, zostawiłam w ciepłym miejscu, a ono po 2 godzinach podwoiło swoją objętość! Teoretycznie powinno to dłużej potrwać, więc nie należy się stresować, jeśli po 2 godzinach nic się nie będzie działo. Chleb może wyrastać nawet 5-6 godzin w zależności od temperatury i jego własnego widzimisię. 

Piec godzinę w opadającej temperaturze, ja wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 250 st. C, po 10 minutach obniżyłam do 220 st. C, po kolejnych 10 minutach - do 200 st. C i dopiekałam 40 minut.

Przepis dołączam do akcji "Pieczemy Polski Chleb" organizowanej przez Marcina H.

Pieczemy Polski Chleb 







4 komentarze:

  1. Nie ma jak stuprocentowy żywymi zakwasowiec :) Gratuluję udanego wypieki i bycia pierwszą w akcji:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję:-) Lubię piec chleby z historią w tle i cieszę się, że biorę udział w tej akcji. Pozdrawiam, Ela

      Usuń
  2. Witam:)
    Proszę mi powiedzieć czy te 300gr i 500gr mąki to mąka żytnia 2000???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to jest chleb 100% z mąki żytniej razowej. Tyle że faktycznie nie dopisałam tego przy rozpisywaniu przepisu. Zaraz dodam:-) Dziękuję i pozdrawiam! Ela

      Usuń