niedziela, 15 czerwca 2014

Chleb mleczny 100% żytni

Czyli kolejny chleb ulubiony, bo baaardzo razowy, całkowicie żytni, do tego z nutką mleczną. Dość prosty, jedynym trudniejszym etapem jest przygotowanie zakwasu 3-fazowego (czyli ciasta zakwaszonego), ale i to jest do pokonania. Natomiast samego chleba nie trzeba formować, wkładamy tylko ciasto do foremki, po wyrośnięciu do piekarnika i tyle. Dodatek mleka w proszku nadaje chlebowi ciekawy smak.

Chleb mleczny 100% żytni

(źródło przepisu)

Zaczyn 3-fazowy: (źródło)

1. etap:
50 g dojrzałego zakwasu żytniego
100 g mąki (u mnie żytnia razowa typ 2000)
100 ml letniej wody
Składniki wymieszać, zostawić na 6-8 godzin w temperaturze 26-28 st. C.

2. etap:
cały zaczyn z 1. etapu
100 g mąki (u mnie żytnia razowa typ 2000)
100 ml letniej wody
Składniki wymieszać, zostawić na 6-8 godzin w temperaturze 22-26 st. C.

3. etap:
cały zaczyn z 2. etapu
100 g mąki (u mnie żytnia razowa typ 2000)
100 ml wody
Składniki wymieszać, zostawić na 3-4 godziny w temperaturze 18-22 st. C.

Jeśli nie możemy zapewnić zaczynowi dokładnie takich temperatur, ważne jest, aby przynajmniej obniżać ją z etapu na etap, zachowując mniej-więcej podane wartości.


Ciasto właściwe:

400 g ciasta zakwaszonego z mąki żytniej razowej typ 2000
ok. 300 g wody
300 g mąki żytniej razowej typ 2000 (dałam 200 g żytniej razowej i 100 g żytniej typ 720)
40 g mleka granulowanego odtłuszczonego (dałam nawet 60 g)
1 łyżeczka soli

Do ciasta zakwaszonego dodawać stopniowo mąkę oraz wodę, mleko i sól. Wymieszać.

Wyrobić drewnianą łyżką do dobrego połączenia składników i zostawić na 20 minut, aby ciasto odpoczęło (u mnie odpoczywało ponad godzinę, bo... zapomniałam o nim:-)).

Ciasto przełożyć do natłuszczonej i wysypanej otrębami/ziarnami foremki i pozostawić do wyrośnięcia. Moje ciasto rosło 3,5 godziny. Przed włożeniem do piekarnika posmarować mlekiem.

Piec w początkowej temperaturze 210 st. C przez 10 minut, potem przez 35 minut w opadającej temperaturze (do 180 st. C). 


Chleb jest doskonały!


2 komentarze:

  1. Mam pytanie...czy zamiast mleka w proszku odtłuszczonego mogłabym dodać do chleba mleko skondensowane słodzone??
    Jeżeli tak, to ile?? Z góry Dziękuję za podpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam, ale pewnie można, tylko uważałabym z tym słodzonym mlekiem, bo jest strasznie słodkie. Łyżka wystarczy na pewno. Udanego chleba!

      Usuń