środa, 14 maja 2014

Chleb z ziemniakami i ziołami w Majowej Piekarni

Kolejnej Piekarni nie mogłam się wręcz doczekać. Kiedy pojawiło się zaproszenie Amber, ucieszyłam się jak małe dziecko z wymarzonej zabawki. Tym razem na warsztacie pojawił się chleb z ziemniakami i rozmarynem. Nazwa brzmi zachęcająco, chleb wydaje się taki rustykalny, pachnący, przygotowanie też bardzo ciekawe, tylko... nie przepadam za ziemniakami ani rozmarynem. Rozmaryn postanowiłam zastąpić ziołami prowansalskimi, gdzie rozmaryn stanowi tylko niewielką część i w takiej ilości mi nie przeszkadza, natomiast ziemniaki bardzo chciałam w tym wypadku polubić, gdyż wszyscy w domu je lubią i liczyłam, że w chlebie też będą dobre.

Dotąd ziemniaki w chlebie pojawiły się u mnie na blogu w chlebie kieleckim na zaczynie z ziemniaków, ale to zupełnie inna bajka. Były w formie piure i dodawałam je do zaczynu. Tu miały się pojawić jako coś w rodzaju nadzienia.

Ale po kolei:

Chleb z ziemniakami i ziołami w Majowej Piekarni

proporcje na 1 duży bochenek lub 2 małe - ja piekłam 1 duży okrągły

Zaczyn:

2 łyżki zakwasu pszennego (u mnie żytni)
250 g mąki
ok. 150 g wody

Wszystkie składniki wymieszać i zostawić do przefermentowania w ciepłym miejscu na 8-12 godzin (u mnie zaczyn czekał całe 12 godzin). Zaczyn jest gotowy do dalszej pracy, jeżeli łyżeczka pobrana z zaczynu unosi się na powierzchni wody. Zaczyn nastawiłam o 6.00 rano, kiedy to ma miejsce rodzinna pobudka.

Pieczone ziemniaki:

0,5 kg ziemniaków
1 łyżka oliwy
2 łyżki posiekanego rozmarynu (u mnie, jak wspomniałam we wstępie, zioła prowansalskie)
1/2 łyżeczki soli

Ziemniaki dobrze umyć i pokroić w kostkę, nie ma potrzeby obierania ich ze skórki... A ja obrałam, wiem, że dziewczyny od razu znalazłyby te skórki:-). Wymieszać ziemniaki z rozmarynem, oliwą i solą i przełożyć na blachę do pieczenia. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 stopni na 20 minut. Po tym czasie przemieszać i dopiekać na złoty kolor przez następne 20 minut. Po upieczeniu wystudzić. U mnie zrobione po południu, kiedy zaczyn spokojnie sobie jeszcze rósł.

Ciasto właściwe:

cały zaczyn
600 g mąki chlebowej (zamieniłam ją na orkiszową razową typ 2000, aby wyszedł razowiec)
ok. 300 g wody
1 łyżka soli (dałam taką skromną łyżkę)
upieczone ziemniaki

Wymieszać wodę z zaczynem i mąką. Przykryć miskę ścierką lub foliową torebką i odstawić na 20–40 minut. Po tym czasie dodać sól i wyrabiać ciasto ręcznie, rozciągając je i składając w misce (ok. 6 minut) lub mikserem przez ok. 3 minuty na pierwszej prędkości i 3 minuty na drugiej. Dodać wystudzone ziemniaki i już ręcznie wymieszać delikatnie z ciastem.

Miskę przykryć foliową torebką i odstawić na 2 godziny, składając ciasto w tym czasie trzykrotnie w odstępach trzydziestominutowych. Przefermentowane ciasto wyłożyć na blat, uformować w kulę, oprószyć mąką i zostawić na 20 minut. Po tym czasie obrócić na drugą stronę i uformować bochenek. Dobrze obsypać go mąką i włożyć do koszyka do wyrastania. Koszyk włożyć do plastikowej torby, dobrze owinąć i wstawić do lodówki, aby ciasto mogło w niej wyrastać przynajmniej 8–12 godzin. U mnie wyrastało przez całą noc - ok. 10 godzin.

Wyrośnięty bochenek naciąć i piec w naparowanym piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez 40 minut. Ja dopiekałam jeszcze dodatkowe 10 minut w temperaturze 200 st. C - musiałam piec nieco dłużej, bo piekłam jeden duży okrągły bochenek. Po dwudziestu minutach uchylić lekko piekarnik, aby uwolnić parę. Piekłam na dobrze rozgrzanej blasze. Ponieważ piekłam rano w sobotę, wszystkich obudził zapach chleba. To bardzo przyjemna pobudka.


Chleb ładnie wyrósł i w sumie był całkiem smaczny, ale generalnie ziemniaki w chlebie niespecjalnie nam przypadły do gustu... Myślałam, że może jakoś rozpłyną się w czasie pieczenia, ale one pięknie w całości tkwiły w chlebowym miąższu... Nawet uwielbiający ziemniaki Mąż stwierdził, że ziemniaki lubi, chleb lubi, ale zestawienie ziemniaki i chleb nie pasuje mu. A dziewczyny podejrzliwie przyglądały się "dziwnym jasnym plamkom". Pierwsza i Trzecia nawet pracowicie wydłubywały je widelcem:-). Ale zjedliśmy, bo jednak chleb własnej roboty, jaki by nie był, i tak smakuje. Zioła prowansalskie bardzo nam się tu sprawdziły, dodały cudownego smaku i aromatu. Sam chleb mięciutki, z chrupiącą skórką, aromatyczny i bardzo smaczny, a następnym razem ziemniaki dodam w formie piure:-).






W Majowej Piekarni udział wzięli:

Aciri http://bajkorada.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Alutka  http://nieladmalutki.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Ania http://tosmakuje.blogspot.com/2014/05/majowa-piekarnia-chleb-z-pieczonymi.html
Amber http://www.kuchennymidrzwiami.pl/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i-rozmarynem-majowa-piekarnia/
Asia http://asia-white-kitchen.blogspot.com/2014/05/majowa-piekarnia-chleb-z-pieczonymi_14.html
Beata http://staregary.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Bożenka http://www.smakowekubki.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Danusia http://prl-kuchniadanusi.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Dorota http://ugotujmyto.pl/chleb-ziemniakami-pieczonymi-rozmarynem/
Kamila http://ogrodybabilonu.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Łucja http://fabrykakulinarnychinspiracji.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Magda http://konwaliewkuchni.blogspot.com/2014/05/majowa-piekarnia-i-chleb-z-pieczonymi.html
Magda http://z-milosci-do-slodkosci.blogspot.com/2014/05/majowa-piekarnia-chleb-z-pieczonymi.html
Marcin http://grahamka.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html
Margothttp://kuchniaalicji.blogspot.com/2014/05/majowa-piekarnia-chleb-z-pieczonymi.html
Małgosia http://akacjowyblog.blogspot.com/2014/05/w-majowej-piekarni.html
Mimbla http://ruskieraz.blogspot.com/2014/05/majowa-piekarnia-chleb-z-pieczonymi.html
Renata S http://forksncanvas.blogspot.com/2014/05/majowa-piekarnia-chleb-z-pieczonymi.html#more
Urszula http://prostepotrawy.blogspot.com/2014/05/chleb-z-pieczonymi-ziemniakami-i.html


34 komentarze:

  1. Widac, ze musial byc pyszny, Elu. Wyglada jak cudowny wiejski bochen. Dziekuje za wspolne pieczenie i do nastepnego !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dziękuję i do czerwcowego spotkania! pozdrawiam, Ela

      Usuń
  2. O taka wersja razowa, bardzo apetyczna
    dobrze piecze się w gromadzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię te gromadne pieczenia:-) dziękuję i pozdrawiam, Ela

      Usuń
  3. Elu,
    chleb bardzo udany!
    I ziemniaki pięknie się w nim zaaranżowały.
    Dziękuję,że z nami piekłaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dziękuję za tę piekarniczą wspólną przygodę. Pozdrawiam, Ela

      Usuń
  4. Piękny! Dziękuję za wspólne chwile!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Kamilo! pozdrawiam, Ela

      Usuń
  5. Bardzo ładny chlebek. Dzięki za wspólne pieczenie! Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dziękuję i pozdrawiam, Ela

      Usuń
  6. Ziemniaki utworzyły śliczną mozaikę, zastanawia mnie, jak to się dzieje, że jeden przepis , a każdy chleb inny.
    Magiczne.
    Pozdrawiam , miło było piec razem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, ile osób, tyle różnych chlebów... dziękuję i pozdrawiam, Ela

      Usuń
  7. Ale pięknie wyróżniają się ziemniaki:)) Dziękuję za wspólne pieczenie! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też dziękuję i pozdrawiam, Ela

      Usuń
  8. Ja tez przestraszyłam się trochę tych ziemniaków w całości i po prostu je przetarłam...
    Dlatego mnie chleb smakował wybornie, rodzince też, pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja następnym razem na pewno je przetrę i nikt ich nawet nie zauważy:-) pozdrawiam! Ela

      Usuń
  9. Ja ziemniaki upiekłam w ostatniej chwili, bo gdyby leżały tak sobie na blasze,
    rumiane i pachnące, to z pewnością nie doczekałyby chwili połączenia z ciastem;))
    Czułam niedosyt ich aromatu w tym chlebie,
    dlatego do następnego bochenka dodam podwójną ilość;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pieczone ziemniaczki są przepyszne, też miałam amatorów, ale w chlebie już nie były aż tak atrakcyjne. Tak czy inaczej, chleb bardzo smaczny. Dziękuję i do następnego razu, Ela

      Usuń
  10. Chleb bardzo ładny, dziękuję za wspólny czas :) pozdrawiam M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dziękuję i pozdrawiam, Ela

      Usuń
  11. Elu, ja dałam maleńkie kawałki ziemniaków i w ogóle ich nie czułam jedząc chleb. I przeszkadzało mi to. ;))) No nie dogodzimy nikomu ;))
    Do następnego, Elu! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację:-) Bo dla mnie były zdecydowanie za duże, a więc następnym razem albo zrobię piure, albo dodam malutkie kawałki, skoro ich nie czuć:-) pozdrawiam serdecznie! Ela

      Usuń
  12. Piękny :) dziękuję za wspólne pieczenie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dziękuję i pozdrawiam! Ela

      Usuń
  13. Elu, bardzo dziekuję za wspólnie spędzony czas i do następnego- pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i do następnego spotkania:-) pozdrawiam, Ela

      Usuń
  14. Wersja razowa, fajny pomysł. Też myslałem aby zamienic mąkę na orkiszową, ale nie zdążyłem na czas kupić.
    Było miło razem piec w maju :) Od razu zapraszam Cię na wspólne patriotyczne wypiekanie, mam nadzieję ze prócz Czerwcowej piekarni znajdziesz chwile czasu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zaproszenie do patriotycznego wypiekania. Z radością dołączę do akcji, lubię regionalne wypieki! pozdrawiam, Ela

      Usuń
  15. Fajnie wygląda w ciemniejszej wersji. Imponujący bochenek:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie, Ela

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo apetyczny chlebek ! Dziękuję za wspólne pieczenie i pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też dziękuję i pozdrawiam! Do następnego spotkania w Czerwcowej Piekarni, Ela

      Usuń
  18. Ja z razowcami zawsze mam kłopot :) ale może trza się przemóc i polubić bardziej ? Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  19. Polubić bardziej:-) Nie ma to jak razowce. Pozdrawiam! Ela

    OdpowiedzUsuń