wtorek, 6 maja 2014

Chleb kielecki na zaczynie z ziemniaków

Na forum cincin podpatrzyłam przepis na chleb na zaczynie z ziemniaków. Zaczęłam się już bawić zaczynem, chcę coś zmieniać, ulepszać, eksperymentować. Piekłam już chleb na zaczynie z jabłkiem, teraz pora na ziemniaki:-). A ten przepis zapowiadał się bardzo ciekawie. Poza tym lubię poznawać chleby z różnych regionów Polski i różnych krajów. To tak, jakbym podróżowała po tych miejscach...

Chleb kielecki na zaczynie z ziemniaków

Zaczyn:

6 łyżek dojrzałego gęstego zakwasu żytniego
400 g zsiadłego mleka (dałam świeżą maślankę - akurat robiłam masło)
400 g ugotowanych ziemniaków, przeciśniętych przez praskę
Składniki wymieszać, zostawić w temperaturze pokojowej na 12-14 godzin.

Ciasto właściwe:

cały zaczyn
600 g mąki żytniej 720
400 g mąki pszennej krupczatki (u mnie orkiszowa typ 700)
1 płaska łyżka soli

Wszystkie składniki wyrobić, zostawić do wstępnej fermentacji na 2 godziny, w międzyczasie raz lub 2 razy składać. O składaniu nie ma co prawda mowy w przepisie, ale odkąd przekonałam się, jakie dobroczynne skutki wywiera na chleb składanie, to składam i składam, naprawdę pomaga, warto.

Następnie podzielić ciasto na 2 części, uformować 2 bochenki, ułożyć w koszyczkach do wyrastania. W koszyczkach ciasto rosło bardzo szybko, już w godzinę podwoiło swoją objętość. 

Piec w 250 st. C przez 15 minut, a potem dopiekać jeszcze ok. 40 minut w temperaturze 200 st. C - ciasto jest dość ciężkie i potrzebuje dość długiego wypiekania.

Miąższ chleba jest wilgotny, z drobnymi dziurkami. Chleb pięknie pachnie i jest ciekawy w smaku. Koniecznie do upieczenia jeszcze nie jeden raz!







2 komentarze:

  1. Łał, bardzo ciekawy, oryginalny chleb. Musiał smakować wyjątkowo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, to chleb wyjątkowy:-) pozdrawiam serdecznie, Ela

      Usuń