poniedziałek, 24 marca 2014

Serek topiony domowy

Tym razem wzięłam się za serki topione, które, muszę to przyznać, kupowałam kiedyś w dużych ilościach, gdyż wszyscy bardzo je lubiliśmy. Ale w którymś momencie w nawyk weszło mi czytanie etykiet i tak sobie czytając, dowiedziałam się, że popularne serki znanych i cenionych producentów zawierają w składzie baaardzo dziwne rzeczy, na przykład:

serek topiony śmietankowy: woda; ser; masło; odtłuszczone mleko w proszku; białka mleka; sole emulgujące: E450; E452; E339; E331; kwas cytrynowy; sól

serek topiony z papryką: woda; ser; masło; odtłuszczone mleko w proszku; ogórki; papryka (3%); sole emulgujące: E450; E452; E339; białka mleka; sól; kwas cytrynowy 

serek topiony z szynką: woda; ser; masło; odtłuszczone mleko w proszku; szynka 5% (mięso wieprzowe; sól; glukoza; E301; E250; aromaty); E450; E452; E339; białka mleka; kwas cytrynowy; aromat; sól wędzarnicza; sól

serek topiony z ziołami: woda, masło, ser, odtłuszczone mleko w proszku, sole emulgujące: E450, E452, E339, białka mleka, zioła, sól, regulator kwasowości: kwas cytrynowy

serek topiony gouda z warzywami: woda, ser, masło, odtłuszczone mleko w proszku 9%, ser Gouda 9% [9% sera gouda w goudzie!!!], ogórki 6%, białka mleka, sole emulgujące:E450, e452, E339, aromat sera [no tak, skoro jest 9% sera, jakiś aromat pewnie jest wskazany, aby niedobór sera w serze uzupełnić], sól, cebula, regulatory kwasowości: kwas cytrynowy i E331, czosnek, barwnik: beta-karoten

Generalnie głównym składnikiem serków topionych jest woda i sole emulgujące, barwniki, aromaty i śladowe ilości naturalnych składników.

Odtąd nie kupuję serków topionych i na pewno nie kupię. A skoro tak, to trzeba je zrobić:-) I zrobiłam. I zrobię jeszcze nie jeden raz. Przepis będę na pewno jeszcze modyfikować, ponieważ nie do końca byłam zadowolona z konsystencji, spodziewałam się czegoś bardziej kremowego, miękkiego, a wyszedł mi, owszem, pyszny serek, ale twardszy, do krojenia idealny. Smak ma taki jak trzeba czyli smakuje topionym serkiem, a jeszcze gdy się doda do niego różne przyprawy... Idealny.

Serek topiony domowy


1,5 kg twarogu dobrej jakości (czytajmy etykiety na opakowaniach!)
150 g masła
1 łyżka soli
1 łyżeczka sody oczyszczonej
dowolne przyprawy

Twaróg rozkruszyć w miarę drobno, wsypać do garnka, podgrzewać do zagotowania, ciągle mieszając, gdyż ser bardzo łatwo przylega, szczególnie gdy jeszcze się nie roztopi. Po kilku minutach od zagotowania ser powinien zgęstnieć. Zestawić z palnika.

Dodać masło i sól, wymieszać dokładnie, ponownie podgrzewać do zagotowania. Dodać sodę oczyszczoną, ostrożnie mieszać, gdyż masa bardzo podniesie się do góry. Po kilku minutach opadnie i zacznie się lekko ciągnąć. Powinna być jednolita. W tym momencie można dodać przyprawy. Wymieszać, przełożyć do dowolnego naczynia (u mnie miseczki), wystudzić, wstawić do lodówki.

Do całości dodałam 1 czubatą łyżkę kminku, a potem podzieliłam serek na 5 miseczek i w każdej wymieszałam go z innymi przyprawami, dzięki czemu mamy teraz różne rodzaje.

1) kminek plus suszone pomidory z czosnkiem i bazylią:



2) kminek plus koperek:




3) kminek plus słodka czerwona papryka



4) kminek plus czosnek niedźwiedzi



5) sam kminek



Możliwości mamy mnóstwo, każdy ma swoje ulubione zioła i inne pomysły. Polecam takie eksperymentowanie ze smakami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz