wtorek, 25 lutego 2014

Chleb z prażoną mąką żytnią

Ten chleb powstał w sumie przez przypadek, gdyż poprzedni chleb zbyt mocno obsypałam mąką, która nieco podpiekła się w piekarniku, a potem nadmiar zsypałam do miseczki. Miałam gotową prażoną mąkę:-). Przepisów na chleb z dodatkiem prażonej mąki jest wiele, ale mój powstał z potrzeby chwili - miałam zaczyn w konkretnej ilości, mąkę prażoną w konkretnej ilości i dopiero do tego dodawałam inne mąki i wodę. I wyszedł bardzo smaczny chlebek. Przyznam, że często tworzę takie przypadkowe chleby z tego, co akurat mam pod ręką, często jest nawet tak, że wlewam zaczyn do miski i jeszcze nie wiem, jaki będzie mój chleb. W każdym razie zaczyn jest zawsze żytni razowy i dopiero dalej eksperymentuję.

Chleb z prażoną mąką żytnią razową

Zaczyn:

20 g aktywnego zakwasu żytniego
350 g wody
350 g mąki żytniej razowej typ 2000
Składniki wymieszać, zostawić na 14-16 godzin, aby zaczyn dojrzał.

Gotowe ciasto (proporcje na 2 bochenki):

cały zaczyn (jak powyżej)
175 g prażonej mąki żytniej razowej (najprościej uprażyć ją w piekarniku - przez 15-20 min. w temperaturze 160-170 st. C, mieszając co kilka minut, aż zmieni kolor na złocisty)
300 g mąki orkiszowej razowej typ 2000
300 g mąki żytniej chlebowej typ 720
450 g wody
1/2 łyżeczki słodu jęczmiennego
1 łyżka melasy trzcinowej
1 łyżka soli

Wszystkie składniki dokładnie wymieszać i wyrabiać ok. 5-6 minut. Zostawić na ok. 1,5 godziny w ciepłym miejscu.

Przełożyć ciasto do 2 foremek wysmarowanych olejem i wysypanych otrębami lub ziarnami.

Ponownie zostawić w cieple na ok. 2 godziny do wyrośnięcia.

Wstawić do piekarnika nagrzanego do 250 st. C, po 15 minutach temperaturę obniżyć do 200 st. C i piec jeszcze ok. 40 minut.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz