środa, 12 lutego 2014

Chleb z mąką z pszenicy durum

Kolejny chleb według przepisu Jeffreya Hamelmana. Znowu mam 10 kg semoliny, czyli właśnie mąki z pszenicy durum (jak wtedy) i znowu robię z niej wszystko, co się da:-) Tym razem chleb. Bardzo smaczny, chrupiący, lekko żółtawy, posypany czarnuszką, którą zaczynam coraz chętniej dodawać do chleba - kiedyś jakoś mi nie pasowała, choć przyznam, że kminek też mi nie pasował, ale teraz zdecydowanie poprawiam się - często piekę chleb i z kminkiem, i z czarnuszką. Do tego chleba czarnuszka baaardzo pasuje, nadaje mu wyrazistości.

Chleb z mąką z pszenicy durum

z moimi modyfikacjami

Zaczyn:

30 g aktywnego zakwasu żytniego
200 g wody
140 g mąki żytniej razowej typ 2000
Składniki wymieszać, zostawić na 14-16 godzin, aby zaczyn dojrzał.
W oryginale do zaczynu dodawana jest mąka pszenna chlebowa, u mnie zaczyn jest zawsze żytni razowy, ponieważ dopiero rano decyduję się na konkretny chleb. Gdy nastawiam wieczorem zaczyn, nie mam jeszcze pomysłu:-)

Gotowe ciasto (proporcje na 2 bochenki):

cały zaczyn (jak powyżej)
230 g mąki orkiszowej chlebowej typ 700
540 g semoliny
430 g wody
20 g soli
50 g prażonego sezamu (pominęłam)

Wszystkie składniki dokładnie wymieszać i wyrabiać przez 2-3 minuty, semolina nie lubi zbyt długiego mieszania. Zostawić na ok. 2 godziny w ciepłym miejscu.

Przełożyć ciasto do 2 foremek wysmarowanych olejem i wysypanych otrębami lub ziarnami, ewentualnie uformować 2 bochenki, posypać czarnuszką.

Ponownie zostawić w cieple na ok. 2 godziny do wyrośnięcia.

Wstawić do piekarnika nagrzanego do 240 st. C, piec ok. 40-45 minut.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz