poniedziałek, 13 stycznia 2014

Chleb żytni z kminkiem

Mój zakwas chyba się trochę rozleniwił, więc aby sobie trochę ułatwić życie, pomyślałam o upieczeniu chleba z nieco większym dodatkiem jasnej mąki, żeby struktura była lżejsza, no i żeby jakoś jednak rósł. Drożdży konsekwentnie nie dodaję do żadnego przepisu zakwasowego. Recepturę zaczerpnęłam ponownie z bardzo inspirującej książki Jeffreya Hamelmana "Chleb".

Zauważyłam, że coraz bardziej trzymam się przepisów, a coraz mniej piekę "na oko". Zapewne jest to skutek prowadzenia bloga, bardziej przyglądam się temu, co robię, a raczej nie tyle się przyglądam, co po prostu ważę produkty:-). Dzięki temu odkrywam różne prawidłowości w sporządzaniu ciasta chlebowego i nie tylko.

Chleb żytni z kminkiem

Zaczyn:

20 g aktywnego zakwasu żytniego
300 g wody
350 g mąki żytniej razowej typ 2000
Składniki wymieszać, zostawić na 14-16 godzin, aby zaczyn dojrzał.


Gotowe ciasto (proporcje na 2 bochenki):

cały zaczyn (jak powyżej)
550 g mąki chlebowej (u mnie orkiszowa typ 700)
320 g wody
2,5 łyżki kminku
1 łyżka soli
4 g suchych drożdży (pominęłam)

Wszystkie składniki wymieszać i wyrabiać ok. 10 minut, aby dobrze rozwinęła się siatka glutenowa. Zostawić na godzinę w ciepłym miejscu.

Przełożyć ciasto do 2 foremek wysmarowanych olejem i wysypanych otrębami lub ziarnami, ewentualnie uformować 2 bochenki.

Ponownie zostawić w cieple na ok. godzinę do wyrośnięcia.

Wstawić do piekarnika nagrzanego do 240 st. C, po 15 minutach temperaturę obniżyć do 200 st. C i piec jeszcze ok. 35 minut.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz