piątek, 6 grudnia 2013

Robię mydło!

Już od dawna marzyło mi się wyprodukowanie mydła. Nie bardzo jednak mogłam się za to zabrać, gdyż w procesie produkcji konieczny jest wodorotlenek sodu, substancja silnie żrąca i trująca, dzięki której dochodzi do reakcji zmydlania. Gdy wodorotlenek sodu przereaguje z kwasem tłuszczowym, powstaje sól sodowa czyli mydło. Przy pracy trzeba zachować szczególną ostrożność - ochronne rękawice, fartuch, okulary, otwarte okno. Nie wyobrażam sobie robienia tego w domu, w którym są dzieci, wolę zastosować tu zasadę ograniczonego zaufania, zarówno do siebie, jak i do pozostałych domowników.

Idealnym rozwiązaniem okazała się dla mnie metoda rebatchingu czyli przerobienia mydła na mydło:-) Pomysł zaczerpnęłam z Lawendowej Farmy. Wystarczy mieć zwykłe szare mydło i wzbogacić je dowolnymi dodatkami. Taka metoda w moich warunkach domowych sprawdza się idealnie.

Mydło z mydła - rumiankowo-pomarańczowe:

500 g szarego mydła;
1/2 szklanki wody;
dowolne dodatki, u mnie na pierwszy ogień: 
1 czubata łyżka rumianku i 1/2 szklanki wrzątku;
10 kropli naturalnego olejku eterycznego pomarańczowego


Mydło zetrzeć na tarce, przełożyć do miski, dolać 1/2 szklanki wody i wstawić do garnuszka z wodą. Podgrzewać w kąpieli wodnej aż do rozpuszczenia mydła.

Rumianek zalać 1/2 szklanki wrzątku, zaparzać pod przykryciem przez 10-15 minut. Odcedzić na bardzo drobnym sitku.

Gdy mydło całkowicie się rozpuści, wyjąć miskę z garnuszka, wlać napar z rumianku, wlać olejek pomarańczowy, porządnie wymieszać i wylać do formy. Poczekać, aż stężeje i mamy doskonałe pachnące mydełko. Oczywiście, dodatki można zmieniać, dopasowywać mydła do rodzaju skóry, wybierać zapachy, jakie się lubi... możliwości jest mnóstwo.







2 komentarze:

  1. Mam pytanie ,czy zamiast wody można użyć mleko kozie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie tak, gdy robi się mydło od podstaw - trzeba tylko postępować ostrożnie, przed dodaniem część mleka się mrozi, część chłodzi w lodówce. W przypadku bazy mydlanej czy szarego mydła bałabym się o trwałość takiego mydła, ale nie próbowałam, więc nie wiem. Zawsze robię z dodatkiem wody (ziół).

      Usuń