czwartek, 12 grudnia 2013

Naturalny szampon do włosów - lipowy z octową odżywką

Mydła nie robię od podstaw z powodu konieczności użycia wodorotlenku sodu i dlatego korzystam albo z szarego mydła, albo z baz mydlanych, natomiast korzystanie z baz szamponowych, balsamowych, kremowych i innych jak dla mnie mija się z celem. W końcu chodzi o to, żeby było naturalnie i zdrowo. Wiele sklepów proponuje gotowe bazy i komponenty do tych baz i można uruchomić całą produkcję. Ja jednak szukałam czegoś prostego, naturalnego, na bazie ziół. Można co prawda myć włosy czystym naparem z ziół, ale wtedy mam wrażenie, że nie myję, a płuczę. Poza tym lubię, gdy szampon choć trochę pieni mi się na głowie...

Tak czy inaczej, napar roślinny to podstawa. Na początek postanowiłam zrobić szampon lekko rozjaśniający, a takie właściwości mają: rumianek, lipa, rabarbar (rzewień), dziewanna. Z kolei, aby przyciemnić włosy, warto zastosować szałwię, korę dębu, łupiny orzecha włoskiego  czy rozmaryn. Chciałam na początek zrobić szampon rumiankowy, ale ponieważ akurat nie mam rumianku, a mam lipę, postanowiłam wyprodukować szampon lipowy.

A do tego... mydło:-), znowu zwykłe, szare mydło jak przy rebatchingu. Albo korzeń mydlnicy, która ma właściwości podobne do mydła. Korzeń mydlnicy zakupiłam przez internet - jest w drodze, w związku z czym na początku spróbowałam z szarym mydłem.

Przyda się też dodatek gliceryny (polecam roślinną), która nawilży włosy i skórę głowy. I na początek wystarczy składników. Najwyżej odrobina olejku eterycznego. Potem będę kombinować z dodatkami.

Na deser dla włosów odżywka z... octu jabłkowego, który wyreguluje pH włosów i nada im zdrowego połysku. Ocet jabłkowy nie tylko odżywia włosy, ale również bardzo korzystnie wpływa na cerę, pomagając w walce z trądzikiem i regulując odczyn pH skóry. Likwiduje kurzajki, leczy poparzenia słonecznie i zapewne ma jeszcze wiele innych zastosowań w medycynie naturalnej. Zawiera mnóstwo witamin: C, E, A, P, B1, B2, B6, składniki mineralne: potas, magnez, wapń, żelazo oraz pektynę, która, poprawiając przemianę materii, wspomaga odchudzanie i obniża poziom cholesterolu. Więcej informacji na temat octu jabłkowego na tej stronie.

Nie jestem w stanie podać źródła poniższego przepisu, bowiem powstał metodą prób i błędów, jako wypadkowa wielu porad i receptur i został przetestowany na mojej własnej głowie i na głowach moich dzieci:-) Mąż, póki co, okazał się niepodatny na nowe technologie...

Naturalny szampon lipowy

3 czubate łyżki suszonego kwiatu lipy plus 2 szklanki wrzątku;
50 g startego na tarce szarego mydła;
1 łyżka gliceryny (najlepiej roślinnej);
5 kropli naturalnego olejku eterycznego - cytrynowego

Lipę zalać wrzątkiem i zaparzać pod przykryciem 15 minut. Przecedzić. Następnie starte szare mydło wymieszać w misce z naparem ziołowym i poczekać, aż mydło się rozpuści, co jakiś czas mieszając. W moim mydle było trochę większych kawałków, więc wstawiłam miskę na parę minut do kąpieli wodnej, żeby wszystko się rozpuściło. Dodać glicerynę i olejek eteryczny, znowu dokładnie wymieszać. Kolor wyszedł nieco dziwny, mniej-więcej taki jak na zdjęciach poniżej, przy czym mydło (Biały Jeleń) było białe, a napar z lipy tylko lekko żółtawy... Konsystencja natomiast wcale nie była płynna, jak to wygląda w szklance na ostatnim zdjęciu, lecz po ostygnięciu lekko zestalona, jak gęste mydło w płynie. Nakładałam szampon na głowę łyżeczką i w sumie może tak jest nawet lepiej. Ciężko mi wyrokować o trwałości szamponu, gdyż taka ilość na 5 głów została zużyta wkrótce po wyprodukowaniu. Sądzę, że lepiej nie przetrzymywać go dłużej niż tydzień.







Naturalna odżywka z octu jabłkowego

1 łyżka octu jabłkowego;
1 szklanka wody

Wodę wymieszać z octem i mieszanką, wypłukać włosy po dokładnym spłukaniu szamponu.



Przyznam, że nie jestem zachwycona moimi włosami po tych specyfikach, ale mam nadzieję, że to przejściowe, a poza tym traktuję takie mycie jak detoks. Włosy są mniej puszyste, jest ich jakby hmm... mniej, wyglądają po prostu jakby potrzebowały kolejnego mycia. Ale rozczesują się ładnie, to duży plus. Może powinnam być bardziej konsekwentna w testowaniu jednego przepisu, ale na razie spróbuję jeszcze zrobić inne naturalne szampony, będę próbować różnych - i tu z pewnością będę wytrwała:-)

Dla niedowiarków co do szarego mydła i ziół polecam szampony dziecięce - mają zdecydowanie mniej dodatków niż te dla dorosłych!

Aktualizacja 13 grudnia 2013

Po kolejnych myciach jest poprawa! I to zdecydowana. Wreszcie włosy są bardzo miękkie, ładnie się układają, ładnie rozczesują... Mogę z czystym sumieniem polecać taki szampon i odżywkę. Aby szampon nie był taki gęsty, przekładam potrzebną ilość do kubeczka, dodaję trochę gorącej wody, zostawiam na kilka minut i mieszam porządnie. Wtedy jest idealny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz